هشت مارچ؛ یوناما: طالبان باید به صورت فوری محدویدیت‌های علیه زنان را پایان دهند

 

 


یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در کابل، در پیامی به مناسبت هشت مارچ روز همبسته‌گی‌ جهانی زن، از طالبان خواسته است به صورت فوری محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران را پایان دهند.

یوناما امروز (چهارشنبه، ۱۷ حوت) گفته است قوانین وضع شده از سوی طالبان بر زنان و دختران افغانستان، آنان را عملن در خانه حبس کرده است.

روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس هیأت معاونت این سازمان در افغانستان گفته است که افغانستان سرکوب کننده‌ترین کشور‌ جهان در عرصه‌ی حقوق زنان است.

وی افزوده که اقدامات سیستماتیک و عمدی طالبان در برابر زنان و منزوی ساختن آن‌ها، ناراحت کننده است.

به گفته‌ی اوتنبایوا، حبس کردن نیمی از جمعیت افغانستان در خانه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های اقتصادی و بشری جهان است که نه تنها زنان و دختران، بلکه تمام «افغان‌ها» را محکوم به آینده‌ی توام با فقر و وابسته‌گی خواهد کرد.

یوناما گفته است که اقدامات طالبان علیه زنان و دختران افغانستان خلاف قوانین حقوق بشری بوده و این دفتر از آگست ۲۰۲۱ تاکنون، بصورت دوامدار اقدامات تبعیض آمیز آنان را در برابر زنان و دختران به ثبت رسانده است.

این درحالی‌ست که بیشتر از ۵۰۰ روز می‌شود دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب ندارند.
پس از مسدود کردن مکتب‌ها بر روی دختران، طالبان زنان و دختران را از رفتن به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی، مراکز آموزشی، کار در‌موسسات دولتی و غیر دولتی، پارک‌ها، حمام‌ها و در آخرین مورد اماکن مقدس منع کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا