مسؤلان انجمن نسایی ولادی کشور: مرگ‌ و میر مادران در غرب افزایش یافته است

 

مسؤلان بخش نسایی ولادی شفاخانه‌ی حوزه‌وی هرات در غرب کشور می‌گویند به دلیل نبود کادر درمان کافی، آمار مرگ و میر مادران در کشور افزایش یافته است.

به گفته‌ی این مسؤلان از هر صد‌هزار مادر، حدود ۶۰۰ تن شان جان خود را از دست می‌دهند.

این مسؤلان می‌افزایند که در حال حاضر بخش نسایی ولادی بیمارستان حوزه‌وی هرات کادر درمان کافی ندارد و‌این امر باعث افزایش واقعات مرگ‌ و میر مادران شده است.

پزشکان این بخش بیمارستان حوزه‌وی هرات از مسؤلان می‌خواهند در زمینه توجه جدی داشته باشند.

نجما سما شفاجو، رییس انجمن پزشکان نسایی_ ولادی در کشور می‌گوید که در حال حاضر، افغانستان به لحاظ مرگ و میر مادران در رده‌ی نخست و صدر جدول جهانی قرار دارد.

به گفته‌ی بانو شفاجو «انتقال نیافتن مریض به وقت مناسب، فشار بلند، اقتصاد ضعیف، خونریزی، بیرون شدن کادرهای لایق از کشور و همین‌گونه موارد دیگر باعث شده که مرگ و میر مادران در کشور زیاد شود.»

در همین حال نجیبه آذر، سرطبیب بیمارستان نسایی- ولادی حوزه‌ی غرب کشور می‌گوید که به دلیل نبود کادر درمان متخصص ماهانه بطور اوسط یک یا دو مادر جانش را از دست می‌دهد.

«کادر متخصص نیست و هر ماه یک یا دو مادر فوت می‌شوند. مرگ و میر نوزادها هم حدود هفت یا هشت مورد فوتی خواهد بود. یکی از مشکلات کمبود پرسونل و ازدحام مریضان از سطح حوزه غرب کشور می‌باشد.»

دکتر نیلاب سلطانی، متخصص نسایی_ولادی نیز می‌گوید با وجودی‌که آمار مشکلات نسایی و مرگ و میر مادران، بین ۱۲ تا ۲۳ درصد افزایش داشته اما تا اکنون هم امکانات و خدمات در بخش نسایی ولادی اندک است.

«مشکلات زیاد است، ما نمی‌توانیم خدمات را افزایش دهیم. ما در سال گذشته بین ۱۷ تا ۲۳ در صد مرگ و میر مادران را در حوزه ی غرب داشتیم که در سال جاری به خاطر مهاجرت این آمار تغییر کرده است.»

در همین حال ماه نوامبر سال گذشته‌ی میلادی، دومین همایش ارتقای ظرفیت برای برای ۱۵۰ تن از پزشکان بخش نسایی ولادی در هرات برگزار شد و اما مسؤلان بخش نسایی_ولادی بیمارستان حوزوی هرات می‌گویند باید در زمینه‌ی ارتقای ظرفیت و کاهش مرگ و میر مادران کار بیشتر صورت گیرد.

این درحالی‌ست که پس از هجده سال همکاری جامعه بین المللی با افغانستان در عرصه کاهش مرگ و میر مادران، نهادهای مسؤل می‌گویند که هنوز هم آمار مرگ و میر مادران بالا است و باید همکاری ها در این زمینه ادامه یابد.

به گفته‌ی مسوولان بهداشتی، همه ساله در افغانستان، از هر صدهزار مادر، حدود ۶۳۷ تن آنان از اثر مشکلات نسایی و ولادی جان شان را از دست می‌دهند.
‏WHO یا سازمان بهداشتی جهان، این ارقام را نگران کننده خوانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا