«نام زنان افغانستان در تاریخ می‌درخشد»

«تاریخ نمی‌تواند قدرت و حوصله زنان افغانستان را در راه مبارزه با نابرابری‌ها انکار کند.» بخشی از صحبت‌های روشن څیړن، رئیس مرکز حقوق بشر برای زنان افغانستان است. خانم څیړن‌ تجربه‌ی نیم قرن فعالیت در حوزه‌ی زنان را دارد از این‌رو خبرگزاری بانوان افغانستان پیرامون تحولات اخیر در کشور و تاثیر آن بر زندگی زنان با او گفت‌وگویی ترتیب داده‌ است که در ادامه می‌خوانید.

پرسش‌: در مورد فعالیت‌های تان در حوزه‌ی زنان بگویید. 

پاسخ: پیشینه‌ی فعالیت‌هایم در حوزه‌ی زنان به نیم قرن پیش بر می‌گردد. اگر اشاره‌ای داشته باشم به گوشه‌ی از فعالیت‌هایم در دو دهه‌ی پسین، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان بودم. مدتی رئیس شبکه زنان افغان بودم و اکنون هم رئیس مرکز حقوق بشر برای زنان افغانستان هستم. 

پرسش: آنچه در ۱۵ آگست در افغانستان اتفاق افتاد باید به آن آگاه‌ باشید، از دیدگاه شما مقصر وضعیت کنونی افغانستان کیست؟ 

پاسخ: ‌چالش‌ اساسی و عامل اصلی وضعیت کنونی افغانستان، تروریزم بین‌المللی و بازی‌های سیاسی قدرت‌های جهان به ویژه کشور‌های منطقه است. رهبران افغانستان در هر برهه‌ی زمانی به ملت‌سازی تلاش نکردند و مدام گوش به فرمان یک سیاست بیرونی بودند. 

پرسش: شما گفتید بیش از نیم قرن تجربه‌ی فعالیت در حوزه‌ی زنان دارید، اگر نگاه کوتاهی به زندگی زنان افغانستان داشته باشیم، نیم قرن اخیر را برای زنان چگونه تعریف می‌کنید؟ 

پاسخ: زندگی زنان افغانستان مدام با فراز و فرود‌های فراوانی همراه بوده قربانیان اصلی هر تغییر و تحولی در افغانستان زنان بوده‌اند. با آن‌که بیشتر تاریخ‌نویسان مرد هستند، اما نام زنان افغانستانی در تاریخ می‌درخشد و تاریخ نمی‌تواند قدرت و حوصله زنان افعانستان را در راه مبارزه انکار کند.

پرسش: پرسش: چرا قربانیان اصلی هر تحول و تغییری در افغانستان زنان هستند؟ 

پاسخ: براساس تجربه‌ای که دارم، زنان سال‌هاست که نفس راحتی نکشیده‌اند و یکی از قربانیان اصلی جنگ و هر معامله‌ سیاسی در کشور زنان بوده‌اند به گونه‌ی که هر حکومت و گروهی که بر افغانستان حاکم شده دستاورد‌های زنان را دفن کرده، و زنان بارها عقب‌گرد را تجربه کردند. مثال زنده‌اش هم تحولات اخیر در کشور است؛ پس از بیست سال تلاش زنان دو باره به عقب برگشتند و این روز‌ها برای حقوق اولیه شان مبارزه می‌کنند.

پرسش: اشاره‌ای داشتید به تحولات اخیر در کشور و این‌که باز هم زنان قربانی این وضعیت شده‌اند، راه‌ بیرون‌رفت از این وضعیت چیست؟ 

پاسخ: راه بیرون‌رفت از این وضعیت این است که زنان افغانستان باید یک اجماع را به وجود آورند و صدای شان را  به گوش جهانیان برسانند. زنان باید به جهان و رهبران سیاسی دنیا بفهمانند که هیچ حکومتی بدون حضور زنان نمی‌تواند پایدار باشد. رهبران سیاسی در افغانستان نیز باید این را بدانند که با حذف و محدود کردن زنان، نمی‌توانند دوام بیاورند و این را بدانند که هیچ حکومتی بدون حضور معنادار زنان مورد پسند مردم و جامعه‌ی جهانی نیست.

ترتیب‌کننده: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا