ابراز نگرانی منیژه باختری از وخامت وضعیت زنان در افغانستان   

آی‌نور سعیدپور

منیژه باختری، نویسنده و سفیر افغانستان در اتریش در کنفرانس شرکای آسیایی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در مورد نقض حقوق زنان در افغانستان سخن‌رانی کرد. خانم باختری در این نشست به حمایت از برنامه‌های توان‌مندسازی زنان و مشمولیت آنان در هر جنبه‌ای از جامعه تاکید کرد.    

خانم باختری، سخن‌رانی خود در کنفرانس شرکای آسیایی سازمان امنیت را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نشر کرده و گفته است که وضعیت زنان و دختران در افغانستان به اندازه‌ای وخیم است که حتا تصور کردن آنان مشکل است.  

سفیر افغانستان هم‌چنان در این نشست با اشاره به تصویب قطعنامه 1375 شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که در افغانستان، تعهدات به مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و ترویج صلح و امنیت نه تنها لغو شده؛ بلکه به شدت تخریب شده است.  

وی در این نشست با اشاره به گزارش اخیر وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا از وضعیت حقوق بشری در افغانستان، وضعیت زنان و دختران را وخیم‌تر از تصور جمعی توصیف کرده است. خانم باختری هم‌چنان گفته است که یافته‌ی این گزارش نشان می‌دهد که جنایت‌های وحشت‌ناکی در مورد زنان و دختران در حاکمیت طالبان رخ داده است.   

در گزارش سالانه‌ی اخیر حقوق بشر از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در مورد افغانستان آمده است که شانزده نفر از ۹۰ زن زندانی پس از تجاوز باردار شدند. زنان به سقط جبری مجبور می‌شوند یا با خون‌ریزی شدید روبه‌رو می‌شوند و هیچ‌گونه حمایتی برای قربانیان تجاوز جنسی در افغانستان وجود ندارد.   

سفیر افغانستان در اتریش هم‌چنان تاکید کرده که ازدواج‌های اجباری کودکان، تبعیض سیستماتیک، قاچاق کودکان، مراقبت‌های بهداشتی ناکافی و کشتارهای بی‌وقفه در حاکمیت طالبان ادامه دارد.  

خانم باختری هم‌چنان بر حمایت از توسعه‌ی فضای امن گفت‌وگو، ساختارمند و پایدار بین زنان افغانستانی تاکیده کرده است. وی افزوده که دیدگاه‌های آنان به صورت سیستماتیک و قانونی حل و فصل شده و در تصمیم‌گیری‌های سطح بالاتر شامل شوند. سفیر افغانستان هم‌چنان گفته که در این زمینه، حمایت جامعه بین‌المللی مشارکت زنان در نیروهای صلح و امنیت بسیار حیاتی است.   

منیژه باختری، پیش از این در نشستی که به منظور اهدای تندیس «رابعه‌ی بلخی» در اتریش برگزار شده بود نیز بر حمایت جامعه‌ی جهانی از زنان و دختران و هم‌چنان به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در این کشور تاکید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا