آغاز کارزار دیوارنگاری از سوی معترضان زن در کابل

«جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان» در اقدامی تازه کارزار دیوارنگاری راه‌اندازی کرده است. 

 اعضای این جنبش می‌گویند خواسته‌های شان را بر دیوارها می‌نویسند. این زنان از دیگر زنان نیز می‌خواهند تا به این کارزار بپیوندند.

 اعضای این جنبش می‌گویند از آنجایی که طالبان رویه عریان‌تری را برای پای‌مالکردن حرمت ذاتی آدمی و حقوق برابر و سلب‌ناپذیر انسان افغانستان در پیش گرفته است و به اقدامات گسترده‌ای که موجب نقض آزادی، عدالت و صلح در افغانستان می‌شود سرعت بیشتر بخشیده، زنان معترض افغانستان بر آن شده‌اند تا در ادامه مبارزات خستگی‌ناپذیر خویش در راه مقدس دفاع از انسان افغانستان و کرامت، آزادی و عزت او شعارها، آرامان‌ها و خواست‌های برابرخواهانه خود و اعتراض صریح‌شان بر وضعیت موجود را با استفاده از دیوارنگاری بر دیوارهای شهر کابل و سرتاسر ولایات کشور درج کنند. 

نایره کوهستانی، یکی از اعضای «جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان» می‌گوید: «از تمام مردم آزاده افغانستان در هر جایی از کشور که هستند می‌خواهیم خواست‌های خویش را برای تأمین حقوق انسانی‌شان و برپایی حکومت قانونی و مردمی با هر ابزاری که در دست دارند، چه رنگ، اسپری، قلم، توش، ذغال و هر وسیله دیگر بر دیوارهای شهر و ولایات بنویسند تا روایت خویش را در گوشه گوشه کشور گسترش دهیم ‌و اجازه ندهیم صدای عدالت‌خواهی مردم ما به هیچ قیمتی خاموش شود.»

این اعتراض‌ها و نگرانی‌ها از سوی زنان در حالی مطرح می‌شود که طالبان از زمان تسلط شان بر کشور این محدود‌ها را بر زنان وضع کردند؛ منع کردن دختران مکتب دوره‌های متوسطه و لیسه از رفتن به مکتب، بسته کردن دروازه‌ی دانشگاه‌ها. بسته کردن حمام‌هایی عمومی، منع کردن رانندگان از سوار کردن زنان «بی‌حجاب» و بدون محرم، منع کردن واردات کالاهای غربی به افغانستان. منع کردن داکتران مرد از درمان زنان، خانه‌نشین‌شدن کارمندان زن اداره‌های دولتی، ممنوعیت ورزش برای زنان، حذف وزارت زنان و اجباری شدن حجاب.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا