افزایش بی‌پیشینه‌ آمار افراد مبتلا به بیماری‌های روانی در هرات

مسؤولان در شفاخانه‌ی حوزوی هرات از افزایش بی‌پیشینه‌ای شمار افراد مبتلا به بیماری‌های روانی خبر می‌هند. آنان می‌گویند روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار برای درمان به بخش مشاوره و روان‌درمانی مراجعه می‌کنند.

وحید نورزاد، مسؤول بخش مشاوره و روان‌درمانی شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید، افزایش آمار افراد مبتلا به بیماری‌های روانی تکان‌دهنده و نگران‌کننده است. 

به گفته‌ی مسؤولان شفاخانه‌ی حوزوی با این که همه ساله آمار مبتلایان به بیماری‌های روانی در هرات در حال افزایش است، اما پس از سقوط حکومت افغانستان این آمار به گونه‌ی بی‌پیشنه‌ای به‌ویژه در میان زنان بالا رفته است و هشتاد از مراجعه‌کنندگان به بخش روان‌درمانی این شفاخانه زنان اند که این رقم افزایش ده درصدی را نسبت به ماه‌های گذشته نشان می‌دهد.

 به گفته‌ی مسؤول بخش مشاوره و روان‌درمانی شفاخانه حوزوی هرات عوامل ابتلای افراد به بیماری‌های روانی نسبت به گذشته به ویژه در بخش زنان تا حد زیادی تغییر کرده است. 

او می‌افزاید در گذشته، ازدواج‌های اجباری، عدم توجه خانواده‌ها به تعلیم دختران، محروم شدن زنان از ارتباطات، مداخله کردن در زندگی زنان و غیره از جمله عوامل مهمی بود که زنان بیشتر از مرد‌ان به این بیماری مبتلا می‌شدند اما اکنون بیکاری، وضع محدویت‌ها پس از سقوط نظام، استرس و ترس از آینده‌ای نا معلوم از عواملی است که سبب ابتلای افراد به اختلالات روانی می‌شود.

مسؤول بخش مشاوره و روان‌درمانی شفاخانه حوزی هرات، می‌افزاید در گذشته بیشتر مراجعه‌کنندگان افرادی با سطح تحصیل پایین و از اطراف شهر بودند اما اکنون بیشتر افرادی که برای درمان مراجعه می‌کنند، باسواد و قشر آگاه جامعه اند که از اوضاع جاری در کشور متاثر شده اند.

او هم‌چنان می‌گوید شماری از کودکان نیز اخیرا به بیماری‌های روانی مبتلا شده اند و‌ به این مرکز برای درمان آورده می‌شوند.

در این میان اما مسؤولان می‌گویند که با افزایش شمار بیماران در شفاخانه حوزه‌یی هرات، امکانات بهداشتی برای شان فراهم نبوده و مکان مناسبی نیز برای درمان آنان وجود ندارد.

آقای نورزاد می‌گوید: «تعداد بیماران روز به روز افزایش میابد و ما امکانات زیادی برای شان نداریم، اکثر بیمارانی که این روزها مراجعه می‌کنند نیاز به درمان فوری و مکانی برای بستر دارند که متاسفانه ما این امکانات را نداریم.»

بر اساس آماری که شفاخانه حوزه‌یی هرات به دست داده است در سال گذشته ۵ هزار و ۸ صد بیمار روانی در شفاخانه‌ی حوزوی شهر هرات مراجعه کرده اند که از این میان بیش از ۴ هزار و ۸ صد تن آن زنان بوده‌اند.

گزارش‌گر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا