راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان چه نشانه‌هایی دارد؟ چگونه می‌توان سرطان تخمدان را تشخیص داد؟ بهترین راه برای درمان این بیماری کدام است؟ باشنیدن نام این بیماری احتمالاً این‌گونه پرسش‌ها برای شما ایجاد می‌شود. به این پرسش‌ها و پرسش‌های مرتبط دیگر در این مصاحبه بانو راضیه، متخصص زنان و زایمان پاسخ داده است. 

پرسش: سرطان تخمدان چیست؟

پاسخ: دستگاه تولید مثل زنان شامل دو غده تولید مثل است که به آن تخمدان گفته می‌شود. تخمدان‌ها که در دو طرف رحم قرار دارند هر کدام به اندازه یک بادام بوده و وظیفه‌ی تولید تخمک و همچنین تولید هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون را بر عهده دارند. حالتی که حجرات طبیعی تخمدان به‌صورت تهاجمی رشد و گسترش پیدا‌ کند و توانایی حمله به قسمت‌های دیگر را داشته باشد سبب ایجاد سرطان در تخمدان می‌شود.

پرسش: علایم سرطان تخمدان چیست؟

پاسخ: در شروع علایم مبهمی دارد و ممکن است با دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود و علایم مشخصی ندارد، اما در صورت گسترش می‌تواند سبب قاعدگی نا‌منظم، کم‌شدن وزن، بی‌اشتهایی، اسهال، علایم ادراری و علایم هضمی شود.

پرسش: چه عواملی سبب می‌شود تا خطر ابتلا به سرطان تخمدان در خانم‌ها افزایش یابد؟

پاسخ: خانم‌های که تخمک‌گذاری بیشتری دارند مانند خانم‌های که هیچ فرزندی ندارند، طول دوره‌‌ی بارداری زیاد، هورمون درمانی، چاقی، استفاده از داروهای ضد‌ بارداری‌ و وراثت‌‌ خطر مبتلا شدن به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد‌.

پرسش: راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان کدام است؟

پاسخ: رژیم‌ غذایی مناسب، وزن نورمال، ورزش و دوری از استرس سبب کاهش خطر ابتلا به‌ سرطان تخمدان می‌شود. همچنان خانم‌ها باید با دیدن هر‌گونه تغیرات در عادت ماهوار و خونریزی‌های بعد از یائسگی حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

پرسش: سرطان تخمدان چه‌گونه تشخیص داده می‌شود؟

پاسخ: این نوع سرطان‌ها تشخیص احتمالی و تشخصی قطعی دارند. در تشخیص احتمالی توسط آزمایش‌ها و عکس برداری‌ها تشخیص می‌دهیم. اما تشخیص قطعی زمانی صورت می‌گیرد که از نسج تخمدان نمونه برداشته شود و در لابراتوار تشخیص می‌شود‌.

پرسش:سرطان تخمدان چگونه درمان می‌شود؟

پاسخ: درمان این بیماری توسط اشعه‌درمانی و یا شیمی درمانی صورت می‌گیرد.اما بسته‌گی به مراحل رشد سرطان دارد و گاهی هم برداشتن تخمدان نیاز است‌.

ترتیب‌کننده: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا