بواسیر در بارداری؛ عوامل، نشانه‌ها و روش‌های درمان

پزشکان می‌گویند یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها هنگام بارداری، بواسیر (هموروئید) است که بسیاری از زنان آن را تجربه می‌کنند. پرسش‌های اساسی که مطرح می‌شود این‌که چرا بواسیر شایع‌ترین نوع بیماری در دوران بارداری است؟ این بیماری سبب بروز چه چالش‌های به زن باردار می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش‌های مرتبط؛ با خانم صدف، متخصص زنان و زایمان گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: بواسیر(هموروئید) چیست؟

پاسخ: عروق خونی در ناحیه‌ی مقعد وجود دارد که به صورت غیرمنتظره متورم می‌شوند. معمولاً می‌تواند به اندازه‌ی یک نخود یا یک حبه‌ی انگور در داخل راست‌روده (قسمت انتهایی روده‌ی بزرگ) و یا خارج از مقعد بیرون بزند. 

پرسش: چه عواملی سبب ایجاد این بیماری می‌شود؟

پاسخ: هر عاملی که سبب فشار زیاد در دستگاه گوارشی و ناحیه‌‌ی مقعد شود سبب به‌وجود آمدن بواسیر می‌شود. در کناز این مصرف کم مایعات، استفاده از نوشیدنی‌های الکی، استفاده کم از میوه‌‌ و سبزیجات، رابطه جنسی مقعدی، زایمان‌های‌مشکل و فشار‌های روانی از عوامل دیگر این بیماری است.

پرسش: چرا بواسیر در بارداری شایع‌تر است؟

پاسخ: یکی از عوامل اساسی به وجود آمدن هموروئید در بارداری وزن جنین است؛ در ماه‌های آخر بارداری، وزن مایع و پلاسنتا در بطن مادر زیاد می‌شود و سبب فشار بر سیستم گوارشی می‌شود به همین دلیل موی‌رگ‌های اطراف مقعد متورم شده و سبب ایجاد کتله می‌شود. همچنان داشتن رژیم غذایی نادرست در این دوره و استفاده کم از مایعات، استفاده‌ی خودسر از بعضی ویتامین‌ها حاوی آهن، بلند رفتن هورمون پروجسترون از دیگر عواملی اند که سبب ایجاد بواسیر در زنان باردار می‌شود.

پرسش: بواسیر چه نشانه‌هایی دارد؟

پاسخ: بسته‌گی به نوع بواسیر دارد . در کل بواسیر به دو شکل است داخلی و خارجی. در نوع داخلی، بیمار از سوزش و خارش ناحیه‌ی مقعدی شاکی است و خونریزی هم دارد. در نوع خارجی بیمار احساس موجودیت کتله‌ای در اطرف مقعد می‌کند، درد و سوزش ندارد.

پرسش: راه‌های درمان این بیماری برای زنان باردار چیست؟

پاسخ: برای درمان این بیماری، بیماران باید باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند، مایعات زیاد بنوشند و از سبزیجات زیاد استفاده کنند. روزانه 5 تا 10دقیقه داخل تشت آب‌گرم، سه تا چهار مرتبه نشسته و از درد و فشار ناحیه مقعد جلوگیری کنند. همچنان از بعضی وازلین‌ها و یا روغن‌ها در ناحیه کتله متورم استفاده کنند. حدود  90 تا 95 درصد درمان بواسیر به این شکل نتیجه می‌دهد اما اگر نتیجه نداد می‌تواننداز بعضی دارو‌ها استفاده کنند در صورت عدم نتیجه می‌توانند جراحی کنند اما انجام جراحی برای بعد از زایمان پیشنهاد می‌شود.

ترتیب‌کننده: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا