مراقبت‌های زمان بارداری؛ رژیم غذایی سالم برای زنان باردار چیست؟

بارداری یکی از دوره‌های حساس برای کودک و مادر است. پزشکان همواره توصیه می‌کنند تا در این دوره مادران تحت مراقبت بیشتر باشند. برای صحبت بیشتر در این مورد با لیلا عثمانی پزشک زنان گفت‌وگویی داریم که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: چه مراقبت‌هایی هنگام بارداری برای زنان نیاز است؟

پاسخ: یک زن زمانی که باردار می‌شود، باید از ماه اول بارداری تحت نظر یک متخصص باشد. هم‌چنان از دواهای فولیک اسید یا آهن برای جلوگیری از کم‌خونی استفاده کند. باید گروه خونی زن مشخص شود که منفی نباشد چون اگر گروه خونی مادر منفی باشد مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. در اوایل دوران بارداری باید یک سنوگرافی انجام شود تا کودک ثابت شود که مشکلی نداشته باشد و هم‌چنان در ماه‌های چهارم٬ هفتم و نهم چون باید سنوگرافی شود چون وضعیت کودک در این ماه‌ها مشخص می‌شود.

پرسش: چه کارها و فعالیت‌هایی برای برای زن باردار و کودک ضرر دارد؟

پاسخ: زن باردار نباید بارهای سنگین بلند کند. زیاد پیاده‌روی نکند اگر هم پیاده‌روی می‌کند باید در سطح هموار باشد. از دواهای خود سر، کفش پاشنه بلند و پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کند. رنگ کردن مو نیز برای کودک ضرر دارد.

پرسش: کدام رژیم غذایی برای زنان باردار مناسب است؟

پاسخ: بیشترین غذایی که برای زنان باردار توصیه‌ می‌شود، لبنیات، حبوبات، میوه‌ها و  سبزی‌هاست که برای درمان کم‌خونی و بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

زنان باید تلاش کنند در این دوران بیشتر از مایعات استفاده کنند چون مایعات بیشترین نقش را در رشد کودک دارد.

پرسش: چه سنی برای مادر شدن مناسب و چه سنی خطرناک است؟

پاسخ: بهترین سن برای مادر شدن بین ۱۸ تا ۳۵ سالگی است و از سن‌ ۱۸ سال به پایین و ۳۵ سال به بالا می‌تواند خطرناک باشد.

پرسش: پس از زایمان چه مراقبت‌هایی باید از مادر و کودک صورت گیرد؟

پاسخ: همان‌طوری‌که در هنگام بارداری زن باید تحت نظر پزشک باشد پس از ولادت نیز باید تحت نظر داکتر باشد. ۲۴ یا ۴۸ ساعت نخست می‌تواند خطرناک‌ترین زمان باشد چون ممکن است خانم خون‌ریزی کند یا فشارش بالا پایین شود.

پرسش: کدام غذاها پس از زایمان برای مادر توصیه می‌شود؟

پاسخ: اگر خانم چربی‌خون یا فشار بالا ندارد غذاهای نرم و مقوی مثل گوشت، لبنیات و میوه باید برای خانم داده شود. چون در جریان ولادت زن خون زیادی از دست می‌دهد و باید با این غذاها این کم‌‌خونی را جبران کند.

پرسش: مشکلاتی چون چاقی، ریزش مو یا لکه‌های صورت که پس از زایمان برای خانم به وجود می‌آید، طبیعی است؟

پاسخ: این مشکلات به‌خاطر تغییرات هورمونی طبیعی است و به مرور زمان بهبود می‌یابد اما اگر به مرور زمان خوب نشد باید به پزشک مراجعه شود.

ترتیب: فاطمه صالحی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا