نمایش‌گاه «صنایع دستی بدون مرز» در هرات برگزار شد

 

نمایش‌گاه “صنایع دستی بدون مرز” به هدف بازاریابی و فروش صنایع دستی زنان برگزار شد. در این نمایش‌گاه صنایع دستی بیش از چهل تن از زنان مستفید پروژه‌ی “ساخت افغانستان” موسسه‌ی ودان به نمایش گذاشته شد.
این نمایش‌گاه برای سه روز به روی بازدیدکنندگان باز است و صنایع دستی آن از یک‌و‌نیم سال به این سو، در نمایش‌گاه‌های متفاوتی نمایش داده می‌شود.
شماری از زنان بازرگان برگزاری این نمایش‌گاه‌ها را برای فروش صنایع شان موثر می‌دانند و می‌گویند که بازار فروش برای زنان بازرگان در افغانستان نسبت به گذشته محدود شده است و بیشتر صنایع آنان به همین دلیل فروخته نمی‌شود.
نصیره موسوی یکی از زنان بازرگانی که در بخش چرم‌دوزی کار می‌کند، از نبود بازار فروش شکایت دارد.
خانم موسوی می‌گوید از یک‌سال به این سو در صنعت چرم‌دوزی کار می‌کند اما بیشتر محصولات‌اش به فروش نمی‌رسد و این نگرانی زیادی را برایش ایجاد کرده است.
او می‌افزاید: «ما زنان بازرگان از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستیم و اگر صنایع ما به فروش نرسد مشکلات زیادی دامن‌گیر ما می‌شود.»
در این میان برخی از زنان بازرگان می‌گویند که مردم تولیدات داخلی را کم‌تر خریداری می‌کنند و این سبب شده تا صنایع شان به فروش نرسد.
راحله امینی یکی دیگر از بازرگانان زن می‌گوید که صنایع دستی در کشور، طرف‌داران زیادی ندارد و مردم کم‌تر از این صنایع حمایت می‌کنند.
خانم امینی می‌افزاید: «یکی از چالش‌های بزرگ زنان بازرگان این است که آنان بازار فروش ندارند و مردم از صنایع شان زیاد حمایت نمی‌کنند.
در همین حال برگزارکنندگان این نمایش‌گاه، هدف از برگزاری این نمایش‌گاه را بازاریابی و فروش صنایع دستی پنجاه تن از صنعت‌کاران عنوان می‌کنند.
مسؤولان موسسه‌ی ودان می‌گویند که بخشی از صنعت‌کاران در این موسسه زنان مهاجر اند که صنایع شان از طریق این موسسه در بازار‌های محلی و ملی به فروش می‌رسد.
عبدالرحمن مولوی‌زاده مسؤول موسسه‌ی ودان می‌گوید، صنایع این نمایش‌گاه در پنج بخش عمده‌ی صنعت چرم‌دوزی، شیشه‌سازی، سفال‌گری، لوازم بافتنی ، 60 تابلوی نقاشی و خطاطی و 35 تابلوی رمان‌دوزی به نمایش گذاشته شده است.
آقای مولوی‌زاده می‌افزاید: «بخشی از صنایع این زنان علاوه بر نمایش‌گاه‌های داخلی در نمایش‌گاه‌های خارج از کشور نیز به نمایش گذاشته شده است.»
او هم‌چنان می‌گوید که زنان مهاجر از شهرستان‌های انجیل، گذره و کمپ‌های مهاجرین در این موسسه مصروف کار اند.
این درحالیست که چندی پیش نمایش‌گاه دیگری از صنایع دستی زنان بازرگان برگزار شده بود و شماری از زنان بازرگان در آن نمایش‌گاه نیز از نبود بازار فروش شکایت زیادی داشته اند.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا