بهبود سلامتی جسم و روان با ورزش

اینجا در گوشه‌ای از مرکز شهر هرات، باشگاهی ویژه برای ورزش و تمرین زنان، به هدف رفع تنش‌های روحی و استرس، ساخته شده است.
صدیقه واحدیار مؤوسس این باشگاه می‌گوید، هدف‌اش از ایجاد این باشگاه، سلامت روانی و جسمی زنان است تا آن‌ها بتوانند از طریق ورزش به زیبای‌های جسمی که می‌خواهند، برسند.
خانم واحدیار در ادامه می‌افزاید در این باشگاه ورزش‌های یوگا، فیتنس یا تناسب اندام و ورزش زومبا، تدریس می‌شود.
«انجام حرکت عقاب برای خارج ساختن فشار تنش و استرس از طریق پشت، شانه‌ها و پاها از بدن، «پرس بالای شانه» برای عضلانی ساختن شانه‌ها و حرکات هیجان‌انگیز و محرک برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافه، قسمتی از حرکات سه ورزش یوگا، فیتنس و زومبا هستند که برای بانوان، آموزش می‌دهم.»
افسانه یکی از ورزش‌کاران در این باشگاه می‌گوید که ورزش یک فعالیت فیزیکی سالم است که بر روان و جسم انسان تاثیر مثبت می‌گذارد، باعث نشاط روحیه می‌شود.
وی هم‌چنان می‌افزاید: «من از ایجاد چنین باشگاه ورزشی خوش‌حالم، چون می‌توانم در شرایط کرونایی و امنیتی موجود خانه‌نشین نباشم و در باشگاه ورزش کنم تا سلامتی خود را تقویه و به وسیله‌ ورزش به سلامت و زیبای جسمی برسم.»
صابره حیدری، یکی دیگر از ورزش‌کاران می‌گوید که زنان نیمی از جامعه بشری را تشکیل می دهند و این موضوع از جهات مختلف دارای اهمیت و در برنامه ریزی های گوناگون جامعه، باید در نظر گرفته شود، یکی از این امور که برای زنان مطرح است ورزش است، امروزه زنان زیادی در سطح جهان سرگرم ورزش‌های متفاوت هستند.
خانم حیدری در ادامه بیان می‌دارد که زنان با بالا بردن توانایی‌های ذهنی می‌توانند به رویاهای خویش جامه‌ای عمل بپوشانند.
به گفته‌ی وی، همه ورزشکاران زن از اهمیت آمادگی‌های ذهنی و اعتماد به نفس آگاهی دارند و این مسئله‌ی مهم، فقط از طریق ورزش مهیاست.
تحقیقات نشان می‌دهد که انجام انواع مختلف ورزش علاوه بر تاثیرات جسمی فراوان در مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز تاثیر مثبت دارد.
روان‌شناسان نیز به این باور اند که ورزش سبب تغییر روحیه‌ی افراد می‌شود و برای زنان نیاز است تا برای بهبود روحیه‌ی خود، ورزش کنند.
عنایت‌الله عنایت، روان‌شناس به این باور است که زنان روحیه‌‌ای ظریفی دارند که با ماندن زیاد در خانه و انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی ممکن است، به افسردگی مبتلا شوند.
وی می‌افزاید، زنان با بالابردن توانايي‌هاي ذهني مي‌توانند کارهای روزانه‌ی خود را با اعتماد به‌نفس قوی‌تری پیش ببرند.
او می‌افزاید: «با این‌که ورزش تاثیر مستقیمی بر سلامت روان دارد، هم‌چنان باعث زیبایی اندام، جسم و پوست می‌شود و می‌تواند در شاد و تازه‌ماندن خانم‌ها نقش اساسی داشته باشد، اگر بصورت مقایسوی ببینیم، می‌توان گفت؛ خانمی که تمام روز در خانه است با خانمی که در روز حداقل دو الی سه ساعت ورزش می‌کند از نظر طرز فکر، روحیه‌‌ای شاد، قوی بودن حافظه و هم‌چنان زیبایی‌های جسمی می‌توان فرق گذاشت و معمولاً خانم‌های ورزشکار از زیبایی جسمی زیادی برخوردار هستند که این خود می‌تواند به بهبود سلامت روحی خانم‌ها کمک کند.»
این روان‌شناس باور دارد که مکان‌های ورزشی ویژه‌ی زنان باید افزایش یابد تا زنان رشد بهتری در همه‌ی عرصه‌ها داشته باشند.

گزارش‌گر: مرجان وفا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا