تولیدات مشابه، عامل کساد بازار خامک‌دوزان در هرات

خامک‌دوزی، از صنایع دستی است که شمار زیادی از زنان هراتی به آن مشغول اند. شماری از زنان که در شهرستان‌ کرخ ولایت هرات مصروف خامک‌دوزی اند، از دست‌مزد کم‌، مشکلات امنیتی در شهرستان و کم‌بود بازارهای فروش در شهر شکایت دارند.

برخی از این خامک‌دوزان می‌گویند که خامک‌دوزی شغل پر دردسری است اما درآمد زیادی برای شان ندارد.

فرزانه حمیدی، در یک سال بیش‌تر از 10 یخن خامک‌دوزی می‌کند اما از درآمد حاصل از آن، راضی نیست.

خانم حمیدی می‌گوید: «همراه با من در ولسوالی کرخ 120 زن دیگر نیز مصروف خامک دوزی اند و همه‌ی این زنان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.»

او هم‌چنان می‌گوید که شرکت‌های صنعتی، هر عدد یخن خامک‌دوزی شده‌ی آنان را که با زحمت‌های فراوان می‌دوزند به قیمت‌های اندکی می‌خرند.

در همین حال برخی دیگر از زنان که مصروف این حرفه اند، می‌گویند افزایش فروش یخن‌های کامپیوتری در بازارها سبب شده تا ارزش یخن‌های خامک‌دوزی شده‌ی آنان کاهش پیدا کند و آنان نیز تولیدات شان را با قیمت اندکی به فروش برسانند.

زرمینه یکی دیگر از زنانی است که از بیست سال به این‌سو، خامک‌دوزی می‌کند. او می‌گوید امروزه مردم در شهر از یخن‌های کامپیوتری خریداری می‌کنند و این سبب کساد بازار یخن‌دوزان شده است.

خانم زرمینه می‌افزاید: «من سال‌هاست که مصروف کار خامک‌دوزی استم و از طریق این حرفه نفقه‌ی خود و خانواده‌ی خود را تامین می‌کنم اما نسبت به گذشته‌، یخن‌های خامک‌دوزی شده‌ی ما کم‌تر به فروش می‌رسد و قیمت آنان نیز کاهش یافته است.»

او هم‌چنان می‌گوید که امنیت شهرستان کرخ روز به روز در وضعیت بدتری قرار می‌گیرد و آنان بعضی وقت‌ها از سوی افراد مهاجم تهدید می‌شوند.

در این میان اما دکان‌داران این صنعت دستی به این باور اند که از زمان ورود یخن‌های کامپیوتری به بازار، فروش یخن‌های دست‌دوزی کم شده است.

نجیب‌الله احمدی یکی از دوکان‌داران می‌گوید: «از آن جایی‌که دوخت یخن‌های کامپیوتری بسیار آسان‌تر است و به نیروی انسانی کمتری نیاز دارد، قیمت آن نسبت به یخن‌های دست‌دوز ارزان‌تر است.»

او می‌افزاید؛ مردم در هرات نظر به اقتصاد شان انتخاب می‌کنند که یخن‌های دست‌دوزی و یا یخن‌های کمپیوتری استفاده کنند.

در همین حال مسؤولان در اتاق تجارت و صنعت زنان هرات می‌گویند افزایش یخن‌های کامپیوتری در بازار سبب شده تا قیمت یخن‌دوزی‌های دستی کاهش پیدا کند و این مسئله، نگرانی‌های زنان خامک‌دوز را افزایش داده است.

خاطره امید معاون اتاق تجارت و صنعت زنان در حوزه‌ی غرب می‌گوید این اداره تصمیم دارد که برای زنان خامک‌دوز برنامه‌هایی ترتیب دهد تا آنان مستقیم تولیدات شان را به‌فروش رسانند.

خانم امید می‌افزاید: «مشکلات صنعت‌کاران در این است که آنان تولیدات شان را به قیمت اندکی به دکان‌داران می‌فروشند و این مسئله، به تجارت آنان لطمه وارد می‌کند.

به گفته‌ی وی، قرار است اتاق تجارت و صنعت زنان پس از این فروشگاه‌هایی را در شهر ایجاد کند تا این صنعت‌کاران خود شان به فروش تولیدات خود بپردازند.

این درحالیست که زنان زیادی در شهرستان‌های مختلف مصروف کار خامک‌دوزی اند.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا