صبریه نوروزی: خواستن توانستن است

تیم منتخب فوتبال دختران هرات، ام‌سال پس از چهار بار بازی در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان به قهرمانی رسید. این تیم در حالی قهرمان این بازی‌ها شد که با دست خالی و بدون هیچ حمایت مالی به کابل رفت. برای صحبت بیشتر پیرامون این قهرمانی و مشکلات تیم منتخب دختران هرات با صبریه نوروزی، کاپیتان این تیم را در برنامه با خود داریم.

پرسش: معرفی داشته باشید. چند سال است که در ترکیب تیم منتخب هرات بازی می‌کنید و چند سال است که کاپیتان استید؟

پاسخ: من مدت هشت سال است که عضو تیم منتخب هرات استم و زمانی هم که بحث کاپیتانی تیم مطرح شد، نظر به لطف و اعتمادی که هم‌تیمی‌هایم نسبت به من داشتند، کاپیتان این تیم شدم.

پرسش: تیم منتخب هرات از هشت سال به این سو فعالیت دارد، چه چالش‌هایی دارید؟

پاسخ: تیم منتخب دختران هرات، همواره با چالش‌های اقتصادی و عدم حمایت خانواده‌ها و افراد با نفوذ روبرو بوده است، زمانی که ما برای بازی در رقابت‌های لیگ برتر بانوان دعوت شدیم از منابع بسیاری خواهان کمک و یاری شدیم اما کسی مار را کمک نکرد تا این که بدون هیچ حمایتی به کابل رفتیم و زمانی که مقام قهرمانی کسب کردیم، از آن به بعد حمایت‌ها و تشویق‌ها شروع شد.

در گذشته ما دخترانی در تیم هرات داشتیم که به دلیل نبود حمایت‌های مالی، مجبور شدند تیم را ترک کنند چون خانواده‌های شان توان پرداخت هزینه‌ی رفت و آمد شان را نداشتند.

پرسش: از عدم حمایت‌های مالی در هرات در گذشته شکایت‌هایی داشتید، پس از قهرمانی شما چقدر حل شده؟

پاسخ: این چالش‌ها تا حدودی حل شد اما نیاز است تا هنوز هم توجه بیشتری نسبت به دختران ورزش‌کار شود، ما هشت سال ورزش کردیم، بدون هیچ توجه و حمایتی. حمایت‌های کنونی هم به دلیل قهرمانی ماست که سروصدای زیادی به پا کرد. اما امیدوارم این حمایت‌ها بیشتر از گذشته شود تا دختران هرات بتوانند با انگیزه‌ی بیشتری ورزش کنند و هم‌چنان برای هرات افتخار بیاورند.

پرسش:  دیدگاه‌ها نسبت به ورزش دختران چگونه است؟

پاسخ: مشکلات اجتماعی متاسفانه در افغانستان و به ویژه در هرات تمامی ندارد. با این که پس از قهرمانی تیم فوتبال دختران در هرات، دیدگاه‌ها تا حدودی نسبت به ورزش دختران بهتر شده است اما هنوز هم دیدگاه‌های بسته و سنتی در مورد ورزش زنان وجود دارد و دیدگاه‌های تندرو و افراطی نیز به این باورهای مردم قوت می‌دهد.

پرسش: برای نخستین بار، تیم منتخب هرات در فصل چهارم لیگ برتر بانوان قهرمان شد، چه حسی داشتید؟

پاسخ: با این که من در نیمه‌ی دوم بازی نهایی مصدوم شدم، پس از آخرین پنالتی دختران هرات که در نتیجه‌اش ما بردیم، داخل میدان می‌دویدم و درد پایم را به کلی فراموش کرده بودم. آخر ما پس از هشت سال تلاش و چهار بار اشتراک در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان به قهرمانی رسیده بودیم.

ترتیب: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا