تغذیه در دوران بارداری؛ در سه ماه نخست از خوردن ماهی جدا خودداری کنید

عوامل زیادی در روند بارداری موثر استند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات در این دوره، تغذیه‌ی مادر است؛ زیرا رشد کامل جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه‌ی مادر داشته و تأمین نیازهای او با دریافت مواد غذایی مادر عجین شده است. پرسش‌های زیادی در این دوره در ذهن مادر بوجود می‌آید. از جمله مهم‌ترین این پرسش‌ها، می‌توان به چگونگی تغذیه مادر در این دوران اشاره کرد. برای بحث بیش‌تر در این‌باره، گفت‌وگویی را با داکتر شکیلا فائز، متخصص زنان و زایمان ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: استفاده چه غذا‌هایی در دوران بارداری از سوی متخصصان توصیه می‌شود؟
پاسخ: به‌طور کلی رژیم غذایی در این دوران مانند برنامه غذایی، عادی است و تفاوتش در میزان ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد غذای است که باید در این دوران به میزان بیشتری دریافت گردد. طوری‌که هر خانم حامله به یک رژیم خوب غذایی بیلانس شده، به اندازه ۲۵۰۰ کالوری در روز نیاز دارد.
یک رژیم غذایی متناسب برای خانم‌های حامله، شامل پروتئین (گوشت، ماهی و شیر)، کلسیم (شیر، پنیر، سبزیجات و نان)، میوه تازه، گوشت مخصوصا جگر، تخم مرغ و حبوبات (لوبیا، نخود و عدس) می‌شود. هر خانم باردار در دوران حاملگی باید طوری برنامه غذایی‌اش را تنظیم کند که مؤفق به دریافت این مواد غذایی در جریان بارداری گردد.
پرسش: مصرف کدام مواد غذایی در دوارن بارداری برای مادر و جنین مضر است؟
پاسخ: خانم‌های حامله در دوران بارداری تا حد امکان باید از مصرف غذاهای چرب و بانمک زیاد خودداری کنند.
در سه ماه اول بارداری از مصرف ویتامین A و ماهی جدا خودداری شود. به دلیل این‌که در ماهی احتمال موجودیت جیوه وجود دارد (جیوه: یک سم عصبی‌ست که رشد مغز و نخاع جنین را مختل می‌سازد).
خانم‌های باردار  باید از مصرف زیاد کافئین (قهوه، نوشابه، نوشابه‌های انرژی‌زا) در جریان روز خودداری کنند. زیرا مصرف این مواد خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.
مصرف برخی داروها هم در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین شان خطرناک است. به‌همین دلیل قبل از مصرف هرگونه دارو با داکتر مشورت کنید .
مصرف شیر خام و تمام محصولات لبنی خام نیز در این دوران برای مادر و جنین خطر محسوب می‌شود.
همان‌طور که همه می‌دانیم، مصرف نوشیدنی‌های الکولی و ‌دخانیات نیز برای مادر و جنین مضر است.
پرسش: شنیده‌اید که می‌گویند یک زن حامله باید به اندازه دو نفر غذا مصرف کند؛ مصرف دوبرابر غذا برای خانم‌های حامله مفید است و یا مضر ؟
پاسخ: بله در دوران بارداری بسیاری از خانم‌ها بر حسب عقاید اشتباهی مثل اینکه باید به اندازه دو نفر غذا مصرف کنند، پرخوری می‌کنند. در صورتیکه اصل فراموش نشدنی در این دوران خوردن غذای سالم است، نه خوردن غذای زیاد.
فراموش نکنید چیزی که در این دوران مهم است، کیفیت مواد غذایی است که خانم‌های باردار باید آن را مصرف کنند. بهترین رژیم غذایی، رژیمی است که شامل تمام مواد غذایی مورد نیاز مادر و جنین باشد.
پرسش: اضافه وزن یکی از مشکلات زنان در دوران بارداری است. از ضررهای این مشکل برای مادر و جنین صحبت کنید؟
پاسخ: داشتن اضافه وزن جزئی از بارداری است. اضافه وزن طبیعی در دوران بارداری بین ۸ تا ۱۶ کیلوگرام است و هر خانم بر حسب وزن و ویژه‌گی‌هایی که دارد، ممکن است بیش‌تر و یا کمتر وزن اضافه کند.
اما گاهی اوقات نیز اضافه وزن منجر به ایجاد مشکلاتی نزد مادر و جنین نیز می‌شود. زنان بارداری که اضافه وزن دارند، میزان خطر ابتلا شدن شان به دیابت، سقط جنین، بالا رفتن فشار خون، زایمان‌های زودرس، سزارین‌های فوری، خون‌ریزی بعد از زایمان و نارسایی‌های خطرناک دیگر هم بالا است.
پرسش:حد متوسط یک رژیم غذایی که خانم‌های حامله باید مصرف کنند چقدر است؟
پاسخ:
یک گیلاس شیر
یک‌دانه تخم مرغ
میوه تازه
سبزی
شحم به اندازه متوسط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا