«برنامه دارم، تولیدات شرکت خود را به اروپا صادر کنم.»

نخستین کارگاه تولید قالین بلوچى توسط یک زن در ولایت نیمروز ایجاد شد. با ایجاد این کارگاه، بیش از ده زن صاحب شغل شدند. برای بحث پیرامون چگونگی ایجاد و وضعیت صنعت قالین‌بافی در نیمروز، خبرگزاری بانوان افغانستان گفت‌وگویی را با حدیثه عزیزی، معاون این کارگاه ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: چه وقت و چطور، کارگاه قالین‌بافی را ایجاد کردید؟

پاسخ: در گذشته‌ی نه‌چندان دور، بنابه داشتن خانم‌های قالین‌‌باف و تقاضای بازار به این صنعت، خواستیم تا با یک سرمایه‌ای به کسب‌وکار در راستای قالین‌بافی آغاز کنیم و نخستین شرکت قالین‌بافی را در ولایت نیمروز ایجاد کردیم.

پرسش: با ایجاد این کارگاه چند بانو صاحب شغل شدند؟

پاسخ: سه بانو، به‌صورت مشترک به تولید قالین می‌پردازیم و حدود ده زن در قسمت بافت قالین‌ و هنر سوزن‌دوزی با ما همکار هستند. بانوانی که در کارگاه ما مصروف قالین‌بافی استند، تجربه‌ی کافی در این زمینه را دارا اند. حتی این کارگاه نیز با پیشنهاد آن‌ها ایجاد شده است. آن‌ها خواستند تا این‌گونه کمکی به خانواده‌های شان کرده باشند و در رشد اقتصادی خانواده خود نقش داشته باشند.

پرسش: بانوان در ولایت نیمروز به چه هنرهایی بلدیت دارند؟

پاسخ: سوزن‌دوزی، دوختن‌ لباس‌های بلوچی، دوختن لباس‌های پنجابی و قالین‌بافی از جمله عمده‌ترین هنرهایی‌ استند که بانوان نیمروز با آن‌ها بلدیت دارند.

پرسش: وضعیت صنعت قالین‌بافی و سوزن‌دوزی در ولایت نیمروز چگونه است؟

پاسخ: با آن‌که خانم‌های زیادی دست‌پیشی در این صعنت دارند، اما هیچ کارگاه قالین‌بافی در ولایت نیمروز وجود نداشت. ما اولین کارگاهی استیم که در این قسمت فعالیت می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این صنعت را بیش‌تر رشد بدهیم.

پرسش: از چه زمانی‌ست که به کسب‌وکار قالین روی آورده اید؟

پاسخ: قبل از این‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کند، به این کار آغاز کردیم و وسایل مورد نیاز خود را از کشور ایران وارد می‌کنیم. در حال حاضر، حدود 10 بانو در کارگاه ما مصروف کار استند و ما امیدواریم با رشد کسب‌وکار خود و افزایش صادرات قالین، برای بانوان بیش‌تری زمینه‌ی کار را فراهم کنیم.

پرسش: قالین‌های که در شرکت تان تولید می‌شود، برای فروش آن چه برنامه‌ای دارید؟

پاسخ: برنامه داریم تا با کمک وکلای گذر خود، در آینده‌ای نزدیک تولیدات قالین خود را به کشورهای اروپایی نیز صادر کنیم.

پرسش: بانوان بازرگان درولایت نیمروز به چه چالش‌هایی روبرو استند؟

پاسخ: امنیت، از جمله‌ی مهم‌ترین مشکلاتی‌ست که همه‌ی مردم افغانستان از نبود آن رنج می‌برند. در کنار آن، فکرهای تاریک و زندگی‌های سنتی و قدیمی باعث شده است که زنان ولایت نیمروز با آن‌که توانایی‌های بالایی دارند، از سوی شوهران خود اجازه‌ی کار کردن نداشته باشند. هنوز هم مردان نیمروز به این باور اند که کارکردن تنها مسئولیت مرد است و زن باید در خانه بماند.

پرسش: برای پیشرفت این کارگاه‌تان، چه برنامه‌هایی را روی دست دارید؟

پاسخ: می‌خواهیم تا با درنظرداشت نیاز بازار، نقشه‌های تازه و مدرنی را خریداری کنیم و آن‌ها در قالین‌های خود مورد استفاده قرار بدهیم تا این‌گونه توانسته باشیم تقاضا به قالین‌های خود را افزایش دهیم. هم‌چنان، با افزایش فروشات خود، می‌خواهیم بانوان بیش‌تری را شامل کارگاه خود کنیم تا این‌گونه بتوانیم در استخدام بانوان ولایت نیمروز نیز سهم ارزنده‌ای داشته باشیم.

پرسش: آیا نهادی برای حمایت از بانوان بازرگان در ولایت نیمروز وجود دارد؟

پاسخ: تنها ریاست امور زنان در ولایت نیمروز وجود دارد که آن‌ها در قسمت معرفی‌کردن ما به نمایش‌گاه‌های داخلی و بین‌المللی هم‌کاری خواهند کرد.

پرسش: خواست شما از دولت چه است؟

پاسخ: دولت با قرضه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند کمک زیادی به زنان بازرگان کند. در کنار آن، از دولت می‌خواهیم تا بازار فروش برای محصولات قالین را در داخل افغانستان ایجاد کرده و شرایط را برای بازاریابی این صعنت در خارج از افغانستان نیز برای ما فراهم کند.

ترتیب‌کننده: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا