نمایش مستند «سفر نا تمام» از وضعیت زنان افغانستانی در کانادا

آی‌نور سعیدپور

مستند «سفر نا تمام» که زندگی چهار زن افغانستانی را پس از سقوط نظام جمهوری و تبعید آنان را دنبال کرده است؛ در فیستوال «هات داکس» در کانادا به نمایش گذشته شد.

نیلوفر مرادی، روزنامه‌نگار افغانستانی که پس از سقوط نظام جمهوری افغانستان را ترک کرده، یکی از چهار بانوی‌ست که داستانش در این مستند گنجانیده شده است.

خانم مرادی با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود، از نمایش این مستند خبر داده است.

«سفر نا تمام»، زندگی چهار زن افغانستانی را پس از سقوط در تبعید دنبال کرده است و هم‌زمان اعتراض‌های زنان در داخل افغانستان را نیز نشان می‌دهد. 

این مستند با پیام «نه به اپارتاید جنسیتی» در فیستوال هات داکس در تورنتو به نمایش گذاشته شده است.

در این مستند، زندگی سه نماینده‌ی سابق پارلمان و یک روزنامه‌نگار گنجانیده شده است.

در همین حال، «Hitplay Productions»، در مورد این مستند نوشته است: “هنگامی که طالبان در سال ۲۰۲۱، در افغانستان به قدرت می‌رسند، چهار زن شجاع – سه نماینده‌ی سابق پارلمان و یک روزنامه نگار – یک شبه از موقعیت و حقوق خود محروم می‌شوند و برای امنیت خود از کشور تخلیه می‌شوند. آنان که در کانادا مستقر شده‌اند، از جدا شدن از خانواده‌های‌شان دل شکسته‌اند و برای زنانی که پشت سر گذاشته‌اند می‌ترسند، زیرا می‌دانند که تحت حکومت طالبان، محدودیت‌های حقوق زنان در تاریخ مدرن بی‌نظیر است.”

پس از سقوط نظام جمهوری و روی کار آمدن طالبان، سیاست‌مداران، فعالان حقوق زن، روزنامه‌نگاران و شماری از افغانستانی‌های دیگر در روند تخلیه از افغانستان خارج شدند. برخی دیگر نیز پس از کشور را ترک کردند.

این مستند در حالی روایت زنان در تبعید و اعتراض زنان در افغانستان را به نمایش می‌گذارد که اعتراض‌های خیابانی زنان و دختران به‌شدت سرکوب شده و آنان حق اعتراض و راه‌پیمایی را نیز در برابر نقض حقوق شان ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا