عفو بین‌الملل: اخراج زنان مهاجر افغانستانی از پاکستان، آنان را در خطر می‌‌اندازد 

حدیث حبیب‌یار

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از محدودیت‌های وضع شده بالای زنان از سوی گروه طالبان، می‌گوید که اخراج پناه‌جویان افغانستانی از پاکستان زنان و دختران را در معرض خطر “قریب الوقوع” خشونت قرار می‌دهد.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه (۲۷ مارچ) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش نگاشته که اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستانی از پاکستان زنان و دختران را در معرض خطر بی‌نظیری قرار می‌دهد، زیرا بازگشت اجباری حقوق آنان را برای تحصیل و کار کاهش می‌دهد.

این سازمان گفت: “دولت پاکستان باید اخراج‌ها را متوقف کند و اقدام‌های مثبتی را برای تضمین امنیت زنان و دختران پناهنده اتخاذ کند.”

عفو بین‌الملل می‌افزاید که زنان و افراد دارای تنوع جنسیتی با مسائل اساسی تبعیض سیستماتیک، خشونت مبتنی بر جنسیت، آزار و موانع مشارکت سیاسی در پاکستان روبرو هستند.

دولت پاکستان، در ماه  نوامبر ۲۰۲۳، دستور اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی بدون مدرک را صادر کرد. این روند از اول نوامبر آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد.

پیش از این نیز بخش زنان سازمان ملل در گزارشی گفته بود که اخراج اجباری مهاجران زن از پاکستان آنان را در معرض فشار و خطرهای ناشی از وضعیت نامطمین در افغانستان قرار داده است.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان یا «یوناما» نیز در یک گزراش گفته است که اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان، فعالان حقوق زن را در معرض تعقیب قرار خواهد داد. یوناما هم‌چنان نگرانی خود را از زنان بازگشت‌کننده ابراز کرده است که پس از بازگشت با نقض حقوق بشر در افغانستان روبرو می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا