زنان معترض: گزارش وزارت خارجه‌ی آمریکا، تنها بخشی از نقض حقوق بشری است

آی‌نور سعیدپور

پس از نشر گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در شماری از کشور از جمله افغانستان، شماری از زنان معترض می‌گویند که وضعیت حقوق بشری به‌ویژه زنان افغانستانی بدتر از آن‌چه است که در این گزارش منعکس شده است.  

گروه اعتراضی زنان موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی»، پس از نشر گزارش سالانه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا از وضعیت حقوق بشری در مکان‌های سربسته تجمع اعتراضی برگزار و با فرستان نسخه‌ی از اعلامیه‌ای شان به خبرگزاری بانوان افغانستان، تاکید دارند که وضعیت زندان‌های طالبان و زندانیان، اسفناک‌تر است. 

این جنبش اعتراضی زنان با استقبال از این گزارش؛ اما تاکید دارند که «آن‌چه در این گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر، آزار و اذیت زنان زندانی منعکس گردیده، بخش کوچک از جنایت‌های گروه طالبان است که در جامعه‌ای به شدت بسته و سنتی افغانستان رسانه‌ای شده است». 

در بخش از این اعلامیه آمده است که طالبان بر اساس «قرائت افراطی» از دین و شریعت در نزدیک به سه سال حاکمیت شان بر مردم افغانستان به‌ویژه زنان محدودیت‌های مختلف را وضع و تطبیق کرده‌اند.  

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی هم‌چنان تاکید دارند که زندان‌های طالبان شکنجه‌گاه انسان و زنان است. آنان هم‌چنان خواهان فشار حداکثر بر این گروه و نظارت جدی بر زندان‌های طالبان شده‌اند.   

این زنان معترض از ایالات متحده آمریکا، خواسته‌اند که با توجه به سیاست‌های طالبان و نقض حقوق بشر به‌ویژه زندانیان سیاسی و زنان از سوی آن‌ها، «دست از حمایت مادی و معنوی این گروه برداشته و به‌منظور پایان دادن به درد و رنج مردم افغانستان صادقانه بر این گروه فشار وارد کنند». 

اعضای این جنبش اعتراضی هم‌چنان از سازمان ملل متحد، نهادهای مدافع حقوق بشر و سایر جنبش‌های اعتراضی خواسته‌اند که «جنایتهای» طالبان در برابر زندانیان سیاسی و زنان را نادیده نگرفته و با ایجاد مکانیزم حمایتی مشخص از مردم افغانستان به‌ویژه زنان زندانی، زمینهی نظارت از زندان‌های طالبان را فراهم کند.   

در بخش از این اعلامیه آمده است که طالبان تغییرپذیر و انعطاف‌پذیر نیستند. « تا زمانی‌که این گروه در قدرت نگه‌داری شوند؛ سرکوب و مرگ تدریجی شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و اقوام آسیب‌پذیر ادامه داشته و حتا وحشت‌ناک‌تر از حال خواهد شد». 

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی از جامعه‌ی جهانی، به‌ویژه حکومت ایالات متحدهی آمریکا خواسته که دست از نگه‌داری طالبان در قدرت بردارند. آنان هم‌چنان برای بهبود وضعیت حقوق بشری و پایان‌دادن به نقض حقوق زنان و دختران، خواستار حمایت از بدیل حکومت طالبان در افغانستان شده‌اند.  

گفتنی‌ست که وزارت امور خارجه‌ی ایالات متحده‎ی امریکا با نشر گزارش سالانه‌ی خود از وضعیت حقوق بشری در افغانستان نوشته است که که در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، «بی‌اعتنایی گسترده به حاکمیت قانون و مصونیت رسمی برای کسانی که مسوول نقض حقوق بشر هستند» وجود دارد. 

در بخش از این گزارش در مورد زندان‌های طالبان و وضعیت زنان در آن‌جا آمده است که ۱۶ زن از ۹۰ زن زندانی در جوزجان، فاریاب و سمنگان پس از تجاوز طالبان باردار شده‌اند. این وزارت افزود طالبان دست‌کم چهار زن را در سمنگان پس از تجاوز مکرر اعضایش اعدام کرده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا