برگشت مهاجران افغانستانی از پاکستان؛ ۸۰ درصد زنان و کودکان اند 

آی‌نور سعیدپور

سازمان بین‌المللی مهاجرت، با نشر گزارشی گفته است که از از نوامبر ۲۰۲۳، که پاکستان طرح اخراج اجباری مهاجران غیرقانونی را اجرا کرد تا ماه فبروی امسال، ۵۲۵ هزار نفر از پاکستان به افغانستان برگشته است. بر اساس آمار این وزارت ۸۰ درصد برگشت‌کنندگان زنان و کودکان استند.  

سازمان بین‌المللی مهاجرت با نشر گزارشی گفته است که افغانستانی‌ها برای دهه‌ها به دلیل جنگ، ناامنی و چشم‌انداز اقتصادی بهتر به پاکستان پناه برده‌اند. اما در ماه‌های اخیر وضعیت در پاکستان برای شهروندان افغانستان به گونه‌ی فزاینده‌ی دشوار شده و آنان مجبور استند به افغانستان برگردند.   

این سازمان هم‌چنان گفته است که بیش‌تر این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم و سپین‌بولدک به افغانستان برگشته و اکثریت آنان بدون اسناد هستند.  

در این گزارش آمده است: « از نومبر ۲۰۲۳، پس از اجرایی‌شدن فرمان حکومت پاکستان در مورد مهاجران غیرقانونی، صدها هزار افغانستانی تحت تاثیر این فرمان مجبور به بازگشت شدند. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از متاثرشدگان زن و کودک اند».  

سازمان بین‌المللی مهاجرت در این گزارش سرگدشت زن افغانستانی «سمین» همراه با خانواده‌اش را در این گزارش روایت کرده است.   

سمین، زن ۲۸ ساله‌ی افغانستانی است که به دلیل جنگ از افغانستان فرار کرده و برای زندگی بهتر به پاکستان پناه برده است. اما پس از اخراج اجباری مهاجران او همراه با دو دختر خردسالش مجبور شده که آن کشور را ترک و به افغانستان برگردد.  

او، کنون به جای برگشته است که زنان و دختران از سوی طالبان با محدودیت‌های فزاینده و روزافزون روبه‌رو اند. طالبان با گذشت هر روز بر زنان فرمان‌های محدودکننده‌ی بیش‌تر وضع کرده و آنان را از زندگی عمومی حذف و خانه‌نشین کرده است.  

سمین گفته است: «من مجبور شدم به افغانستان برگردم، اما چالش‌های غیرمنتظره‌ای را به همراه داشت. من برای بازگشت به ولایت خود تردید داشتم؛ زیرا از برخی درگیری‌های خانوادگی می‌ترسیدم که بازگشت من به خانه را به سفری پر از عدم اطمینان و ترس تبدیل کرد.»  

به روایت سازمان بین‌المللی مهاجرت اکنون سیمین به تنهایی با دو فرزندش با ترس‌های بی‌شماری چون  از بی خانمانی، عدم حمایت خانواده در افغانستان، مشکلات مالی، آینده نامشخص، و سرنوشت نامعلومی که خود و دخترانش مواجه است.  

  این در حالی‌ست که پیش از این نیز شماری از سازمان‌ها از برگشت مهاجران به ویژه زنان و کودکان به افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا