زنان معترض، خواستار بازگشایی مکتب‌های دخترانه شدند

حدیث حبیب‌یار

در ادامه‌ی واکنش‌ها به آغاز سومین سال از ممنوعیت‌های آموزشی دختران بالاتر از صنف ششم، اعضای جنبش اعتراضی “هم‌بستگی زنان افغانستان” از گروه طالبان می‌خواهند که هر چه زودتر دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران این کشور باز کنند.

اعضای جنبش “هم‌بستگی زنان افغانستان” با نشر نوارهای تصویری در برگه‌ی اکس‌ خود می‌گویند که آموزش حق شرعی و اساسی زنان و دختران است و شروع مکتب‌ها به‌روی پسران، نشان‌دهنده‌ی “آپارتاید جنسیتی” در افغانستان است.

اعضای این جنبش می‌افزایند: “به‌جز افغانستان، دیگر در هیچ جایی از جهان دختران و زنان از حق آموزش محروم نیستند.”

آنان با توجه به محرومیت‌های آموزشی در این کشور می‌افزایند: “دختران و زنان این کشور نیز مستحق آموزش با نصاب جهانی و استندرد استند. گروه طالبان هر‌چه زودتر باید ممنوعیت‌های آموزشی را از سر را بردارند.”

پس از آغاز سال جدید آموزشی بدون حضور دختران، شماری از فعالان حقوق زن، کشورها و سازمان‌های بین‌المللی همواره از این اقدام طالبان انتقاد کرده و خواستار پایان دادن به ممنوعیت‌های آموزشی دختران شده اند.

این در حالی‌ست که سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو)، هم‌زمان با آغاز سال جدید آموزشی در افغانستان و ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران در این کشور گفته بود که ۱.۴ میلیون دختر بالاتر از صنف ششم از آموزش محروم شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا