ابراز نگرانی رینا امیری از پیامدهای ممنوعیت آموزش دختران افغانستانی

لیدا بارز

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان و حقوق‌ بشر در افغانستان، گفته است که ادامه‌ی محرومیت دختران افغانستان از آموزش را “ دل‌خراش” خواند. 

رینا امیری، در نشستی زیر نام «بازسازی امنیت از دیدگاه زنانی که تحت سلطه طالبان زندگی می‌کنند» شام روز سه‌شنبه، ۲۹ حوت گفت؛ دروازه‌های مکتب‌ها در افغانستان در حالی گشایش می‌یابد که دختران بار دیگر نمی‌توانند به مکتب بروند و آموزش ببینند.

امسال، سومین سال متوالی است که دختران بالاتر از صنف ششم، از آموزش محروم‌اند. 

این در حالی‌ست که وزارت معارف طالبان امروز اول حمل، هم‌زمان با آغاز سال نو هجری خورشیدی، در یک مراسم رسمی زنگ مکتب را نواخت. 

حبیب الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان در برنامه‌ی «نواختن زنگ مکتب» گفته است که آن‌ها مخالف علم نیستند؛ زیرا اسلام مخالف آن نیست. اما وزیر معارف طالبان در مورد آموزش دختران بالاتر از صنف ششم که این گروه آنرا ممنوع کرده است؛ هیچ چیزی نگفته است.  

از سوی هم، خانم امیری در جریان سخنرانی دیشب خود افزود: «عواقب محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران تنها بر آنان تأثیر نمی‌گذارند، بلکه تمام جمعیت افغانستان با آن مواجه هستند. این را باید به یاد داشته باشیم.»

امیری با توجه به محدودیت‌های طالبان بر زنان گفته است؛ آنچه که در افغانستان می‌گذرد در هیچ کشوری با اکثریت مسلمان و در چارچوب اصول اسلام قابل قبول نیست و بارها در سطح جهانی رد شده است. 

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان و حقوق بشر، گفت که تا زمانی‌که طالبان به درخواست‌های جامعه‌ی جهانی مبنی بر رعایت حقوق زنان و حقوق بشر توجه نکنند، کشورها با آن‌ها تعامل نخواهد کرد. 

محرومیت‌های آموزشی دختران در افغانستان، وارد سومین سال شد. شماری از دختران با شروع سال جدید آموزشی خواستار لغو ممنوعیت‌های آموزشی و بازگشت به مکتب هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا