تضمین حقوق زنان در تعامل جهان با طالبان؛ خواست فعالان حقوق زن در پارلمان فرانسه

لیدا بارز

سیما نوری، فعال حقوق زن در نشستی در پارلمان کشور فرانسه، خواستار توجه‌ی جهان به زنان افغانستانی شده و گفته است که اگر جهان بخواهد با طالبان تعامل کند، دست‌رسی زنان به حقوق شان ‘تضمین’ شود. 

گفتمان صلح بین‌المللی در پارلمان کشور فرانسه با شماری از فعالان حقوق زن افغانستانی، زنان عضو حکومت و نظامی‌های پیشین، جوانان و نماینده‌های این کشور روز دوشنبه، ۲۸ حوت برگزار شد. 

سیما نوری، پناه‌جوی زن افغانستانی و فعال حقوق زن که اخیرا به کشور فرانسه رفته است در این نشست سخنرانی کرد. وی گفت: «طالبان ۳۵ میلیون افغانستانی را گروگان گرفته‌اند. در آن حقوق اقلیت‌ها، اقوام، زنان و دختران و هم‌چنین نظامیان پیشین تلف شده است.»

خانم نوری با توجه به روابط جهان با طالبان، اضافه کرد: «چه تضمینی وجود دارد که بعد از تعامل با طالبان، زنان در افغانستان می‌توانند از خانه بیرون شوند؟»

در همین حال این فعال حقوق زن، گفته است؛ با توجه به «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان، چه تضمینی وجود دارد که پس از باز شدن دروازه‌‌ای مکتب‌ها و دانشگاه‌ها، «افراط‌گرایی» در این مکان‌ها تدریس نمی‌شود. خانم نوری افزود: «جهان باید مطمئن شود که در مکتب‌های افغانستان، آیات قرآنی با تفسیر طالبانی، تدریس نمی‌شود.»

سیما نوری، خواهان توجه‌ی جهان، به‌ویژه فرانسه و حمایت این کشور از زنان افغانستانی، شد. 

در ادامه وی از کشور فرانسه خواست تا با کشورهای منطقه، به‌ویژه چین و روسیه که به‌باور وی «روابط نزدیک اقتصادی» با گروه طالبان دارند؛ صحبت شود و منافع مردم افغانستان، نادیده گرفته نشود. 

سخنران‌ها در این نشست، خواهان تکرار برگزاری نشست‌ها و گفتمان‌های بیشتر در مورد افغانستان شدند. 

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان در ۲۰۲۱، شماری زیادی از زنان عضو حکومت و نظامی‌های پیشین، کشور را ترک کرده‌اند. هرچند طالبان عفو عمومی اعلان کردند؛ اما گزارش‌های از شکنجه‌ شدن و حتی قتل کارکنان نظام پیشین منتشر می‌شود. آنان بارها در کشورهای مختلف خواهان پاسخ‌گو ساختن طالبان در قبال رفتارشان شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا