فعالان حقوق زن: منیژه صدیقی در زندان طالبان شکنجه می‌شود

حدیث حبیب‌یار

شماری از فعالان حقوق زن بار دیگر خواستار توجه‌ی جدی سازمان ملل به وضعیت منیژه صدیقی، فعال حقوق زن که بیش از پنج ماه می‌شود در زندان پل‌چرخی طالبان به سر می‌برد، شدند.

پروانه ابراهیم‌خیل، زن معترض امروز (۱۶ مارچ) با نشر یک نوار تصویری در صفحه‌ی اجتماعی اکس‌اش می‌گوید که منیژه صدیقی، فعال حقوق زن و عضو جنبش خودجوش زنان افغانستان، بیش از پنج ماه می‌شود که بدون هیچ جرمی در زندان گروه “تروریستی” طالبان تحت شکنجه قرار دارد.

بانو ابراهیم‌خیل می‌افزاید که گزارش‌های اخیری که از وضعیت صحی بانو صدیقی به دست آنان رسیده است، بسیار نگران‌کننده توصیف شده و در این مدت هیچ نهاد حقوق بشری برای رهایی منیژه صدیقی اقدام نکرده است.

هم‌زمان با این ‏اعضای «نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشری افغانستان» نیز در یک نوار تصویری، خواهان آزادی هرچه زودتر منیژه صدیقی از بند طالبان شدند. آنان می‌گویند سازمان ملل باید بر‌ گروه طالبان فشار بیاورد تا بانو صدیقی را رها کنند.

طالبان پس از آن‌که در اگست ۲۰۲۱، قدرت را به دست گرفت، تبعیض سیستماتیک در برابر دختران و زنان به اوج خود رسیده و این گروه بیش از ۵۰ فرمان برای محدودیت حقوق زنان و دختران وضع کرده است. 

در پی وضع این محدودیت‌ها، برخی از زنان به‌گونه‌ی مسالمت‌آمیز اعتراض‌شان را در برابر طالبان ابراز کردند. آنان به گونه‌ی گروهی به خیابان‌ها آمدند و راه‌پیمایی کردند؛ اما طالبان این حرکت مدنی زنان را با خشونت سرکوب کرد. سپس برخی از زنان با توجه به وضعیت موجود اعتراض‌های شان را به شکل مخفیانه در مکان‌های سربسته ادامه دادند و با آن‌هم طالبان این زنان معترض را پی‌گیری، بازداشت و زندانی می‌کنند.

منیژه صدیقی، عضو جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان نیز به تاریخ ۹هم اکتبر سال ۲۰۲۳ از سوی طالبان بازداشت شد. پس از آن زنان معترض و فعالان حقوق زن تایید کردند که طالبان این فعال حقوق زن را به دو سال زندان محکوم کرده است.

پیش‌تر سازمان عفوبین‌الملل نیز خواستار آزادی منیژه صدیقی از زندان طالبان شده و هم‌چنان کارزاری را برای رهایی این فعال حقوق زن و دو تن از فعالان آموزش، راه‌اندازی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا