طالبان و سومین هشت مارچ؛ حمایت از مبارزه و حقوق زنان در افغانستان  

آی‌نور سعیدپور

زنان و دختران در افغانستان برای سومین سال متولی هشتم مارچ، روز جهانی زن را در حاکمیت طالبان سپری کردند. هم‌زمان با این مناسبت جهانی شماری از زنان و دختران این روز را به‌گونه اعتراضی تجلیل و از سازمان‌های حقوق بشری و جامعه‌ی بین‌المللی خواستند که از حقوق آنان دفاع و طالبان را در برابر اعمال شان پاسخ‌گو کنند. هم‌زمان با این، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور حقوق بشر و زنان برای افغانستان گفته است به‌شجاعت زنان و دختران افغانستان در دفاع از حقوق شان در برابر فرمان‌های «افراطی» طالبان احترام می‌گذارد.  

رینا امیری، با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس به‌مناسبت روز جهانی زن، نگاشته است که اگر جهان در حمایت از زنان افغانستان ایستادگی نکند، حقوق زنان در همه جا به خطر می‌افتد.  

در همین حال توماس وست، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان نیز گفته است که آموزش و کار زنان و دختران در افغانستان و اشتراک آنان در زندگی عمومی، مسایل ثبات افغانستان و منطقه است.  

نمانیده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان به‌مناسبت هشتم مارچ، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود گفته است که فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر و شجاعت زنان و دختران افغانستانی را برای تامین حقوق شان را ارج می‌گذارد.  

آقای وست در نوشته است: «امروز به‌مناسبت روز جهانی زن، ما به فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر و شجاعت زنان و دختران افغانستانی برای تامین حقوق شان، در همه سطوح تعلیم بیابند، کار کنند و از خانواده‌‌ی خود حمایت کنند و در زندگی عامه اشتراک کنند – ارج می‌گذاریم. این‌ها، مسائل ثبات افغانستان و منطقه است.»  

از سوی دیگر سفارت ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان نیز به همین مناسبت نوشته است که با دختران و زنان افغانستانی و حق آموزش باکیفیت، کار و دیگر آزادی‌های اساسی بشری آنان هم‌بستگی می‌کنیم.  

سفارت امریکا برای افغانستان که پس از حاکمیت طالبان از قطر فعالیت می‌کند؛ این اظهارات را به مناسبت هشتم مارچ در برگه‌ی اکس این سفارت نوشته است.  

سفارت امریکا برای افغانستان نوشته است: «در روز جهانی زن، ما با زنان و دختران افغانستانی و حق آنان برای تحصیل با کیفیت، اشتغال اقتصادی و دیگر آزادی‌های اساسی بشری هم‌بستگی می‌کنیم.»  

گفتنی‌ست که طالبان پس از به‌دست گرفتن در افغانستان آزادی‌های اساسی زنان و دختران را با صدور بیش از ۵۰ فرمان محدود کرده است. اکنون زنان و دختران از تمامی حقوق شان محروم استند.  

طالبان به‌دلیل وضع محدودیت‌های گسترده بر زنان و دختران به نقض حقوق بشری در و نهادینه‌سازی سیستم آپارتاید جنسیتی در افغانستان متهم استند.  

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به‌مناسبت هشتم مارچ بار دیگر مدعی شد که این گروه حقوق زنان را مطابق به شریعت اسلامی تامین کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا