فیلم «رنگ زرد» نامزد جایزه‌ی سینمایی بفتا شد

آی‌نور سعیدپور

فیلم «رنگ زرد»، ساخته‌ی الهام احساس، کارگردان و بازی‌گر افغانستانی که در آن گوشه‌ی از زندگی زن افغانستانی را به تصویر کشیده است؛ نامزد دریافت جایزه‌ی سینمایی “بفتا” شد.

بفتا، با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس، فیلم‌های که برای دریافت جایزه‌ نامزد شده است، را منتشر کرد که فیلم کوتاه “رنگ زرد” یکی از این فیلم‌هاست.

فیلم رنگ زرد، حدود ۱۳ دقیقه‌ است که به گوشه‌ای از زندگی زنان تحت حاکمیت طالبان می‌پردازد. «لیلی»، زن جوانی را به تصویر می‌کشد که برای خریدن برقع به یکی از مغازه‌های برقع‌فروشی می‌رود.

نقش این زن را افسانه دهرویه بازی‌گر ایرانی‌‌تبار بریتانیایی بازی کرده است که با لهجه‌ی دری صحبت می‌کند.

طالبان، از زمان بازگشت خود به قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، فرمان‌های محدودکننده‌‌ای بر زنان و دختران وضع کرده‌اند. از جمله این فرمان‌ها «حجاب کامل» و مورد خود را که «حجاب اسلامی» می‌خوانند، اجباری کرده‌اند.

کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با هماهنگی استخبارات و جنگ‌جویان این گروه، اخیراً هم شمار زیادی از دختران جوان را به دلیل رعایت نکردن «حجاب» دست‌گیر و بازدشت کرده‌اند که این اقدام آن‌ها، واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است.

گفتنی‌ست که الهام احساس در چند فیلم هالیوودی دیگر از جمله “بادبادک باز” و “ماشین جنگ” نقش بازی کرده است.

این فیلم هم‌چنان از جمله پانزده، فیلم کوتاهی بود که در مرحله‌ی گزینش نامزدهای نهایی جایزه اسکار راه یافت؛ اما در جمع پنج نامزد نهایی این بخش نتوانست راه پیدا کند.

مراسم جوایز بفتا که مهم‌ترین جوایز سینمایی بریتانیا محسوب می‌شود، در ۱۸ فبروری برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا