خواست زنان از نشست دوحه؛ طالبان به‌خاطر آپارتاید جنسیتی پاسخ‌گو شود

آی‌نور سعیدپور

شماری از فعالان حقوق زن، با استقبال از دعوت زنان در نشست ماه دلو سازمان ملل در دوحه، از اشتراک‌کنندگان این نشست خواسته‌اند که طالبان را بخاطر “آپارتاید جنسیتی”، نقض حقوق بشری و محروم کردن زنان از حقوق شهروندی و انسانی‌شان پاسخ‌گو کنند.

چتر اتحاد ملی زنان افغانستان که متشکل از فعالان حقوق زن است، روز (یک‌شنبه، هشتم دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند که در این روزها وضعیت مردم افغانستان به ویژه زنان، “عمق یک تراژیدی حقوق بشری” است. آنان هم‌چنان در علامیه‌ی شان طالبان را عامل وضعیت کنونی عنوان کرده‌اند.

این فعالان حقوق زن، هم‌چنان از اعضای سازمان ملل متحد خواسته‌اند که با طالبان تعامل نکنند و حکومت این گروه را به رسمیت نشناسند. “ما از اعضای سازمان ملل متحد می‌خواهیم که با قاتلان مردم و زنان افغانستان تعامل ننموده و به رسمیت‌شناختن آنان را تحریم و برای منزوی‌ساختن و فشار بر طالبان تعزیرات جدید و شدیدتر را اتخاذ نماید.”

به گفته‌ی چتر اتحاد ملی زنان افغانستان، طالبان “عامل بحران وحشت‌ناک و تباه‌کن” در افغانستان است و برای بیرون‌رفت و حل بحران چندین بعدی جاری در این کشور، اشتراک‌کنندگان نشست ملل متحد در نشست دوحه به گونه‌ی عملی و قطعی فیصله‌های داشته باشند.

در بخش از اعلامیه‌ای این فعالان حقوق زن هم‌چنان آمده است: “آنان به‌خاطر ارتکاب جنابت‌های جنگی، آپارتاید جنسیتی، نقض حقوق بشر و محروم ساختن کامل زنان از کوچک‌ترین حقوق انسانی و شهروندی پاسخ‌گو سازد.”

هم‌چنان، نگه‌داشتن طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل متحد از دیگر خواسته‌های این فعالان حقوق زن از نشست سازمان ملل متحد در دوحه است.

سازمان ملل متحد قرار است به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری (۲۹هم دلو سال جاری) نشستی را در مورد افغانستان با میزبانی انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه پایتخت قطر برگزار کند.

این در حالی‌ست که استیفن دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۶ فبروری (ششم دلو) از برگزاری این نشست خبر داد و گفت که در این نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان افغانستانی و نهادهای مدنی نیز اشتراک خواهند کرد.

پیش از این، هیدر بار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر خواستار مشارکت کامل زنان افغانستانی در این نشست شده بود.

گفنی‌ست که سازمان ملل متحد هدف این نشست را بحث در مورد “چگونگی روی‌کرد افزایش مشارکت بین‌المللی با شیوه‌ای منسجم، هماهنگ و ساختاریافته، از جمله از طریق در نظر گرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد افغانستان” عنوان کرده است.

این دومین نشست ملل متحد در امور افغانستان است که در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود. این سازمان نخستین نشست مشورتی درباره‌ی افغانستان را در اوایل ماه می سال گذشته میلادی پشت در‌های بسته و بدون حضور نمایندگان طالبان میزبانی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا