تاکتیک طالبان؛ ایجاد سهولت به جهان‌گردان به‌خاطر تصویر مثبت از افغانستان 

حدیث حبیب‌یار

طالبان برای جهان‌گردان خارجی به‌خاطر نشان‌دادن تصویر مثبتی از افغانستان سهولت ایجاد می‌کنند. یک زن برزیلی که اولین زنی است پس از تسلط طالبان بر افغانستان بدون همراه مرد به این کشور سفر کرده است. می‌گوید که طالبان به‌خاطر نشان‌دادن تصویر مثبتی از افغانستان به جهان برایش مشکلی ایجاد نکرده اند. 

ناتالی کاسترو، زن جهان‌گرد ۲۹ ساله برزیلی به یک رسانه اسپانیایی خاطره خود را از سفر به افغانستان روایت کرد. و گفت که با ایده‌های طالبان مخالف است. وی با وجود آن‌که بدون همراه سفر کرده بود اما طالبان به دلیلی که او یک زن خارجی است و باید تصویر مثبتی از افغانستان داشته باشد؛ مشکلی برایش خلق نکرده اند.

ناتالی کاسترو در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اسپانیایی “ال پائیس” که متن آن روز جمعه (ششم دلو) سال جاری منتشر شده گفت:”در هنگام درخواست ویزا در پاکستان، سفیر طالبان به من گفت: «من اولین زنی هستم که به تنهایی وارد افغانستان می‌شود.»

خانم کاسترو می‌گوید: «من برای ویزا در پاکستان درخواست دادم، چون آنجا ارزان‌تر است. اما من شک و تردیدهای زیادی داشتم.»

این جهان‌گرد در ادامه روایت کرده است که پس از یک ساعت انتظار با سفیر ملاقات کرده و برایش گفته است:”ناتالی، ما از کاری که انجام می‌دهی خوش‌مان می‌آید و به تو ویزا می‌دهیم.”

با این حال دیپلومات ارشد طالبان به او گفته «به دنیا بگو که در افغانستان چیزی بیشتر از جنگ است. ما تاریخ و فرهنگ داریم. شما اولین زنی هستید که مجاز به ورود و سفر به تنهایی در افغانستان هستید.»

ناتالی کاسترو یک روزنامه‌نگار، دختر یک آموزگار و یک کابینت‌ساز است که قصد دارد در مدت ۱۸ ماه از ۲۰۰ کشور دیدن کند تا رکورد جهانی گینس را بشکند.

گفته شده او پس از بازدید از ۱۸۰ کشور در ۱۶ ماه گذشته، در حالی که از کم‌خونی شدید رنج می‌برد، به خانه خود در “سائوپائولو” بازگشته است.

به نوشته روزنامه اسپانیایی ال پائیس، مادربزرگ ناتالی کاسترو، خودرو خود را فروخته تا هزینه سفر نوه‌اش را بپردازد. زیرا نوه او برای دیدن دنیا کنجکاو بوده است.

ناتالی کاسترو گفته که ۱۹ روز در افغانستان حضور داشت و زمانی که قصد داشته از مزار شریف به اوزبیکستان برود، دچار مشکل شد. طالبان مهر خروج او را زدند، اما مرزبانی اوزبیکستان اجازه ورود نداده‌اند و گفتند مرز زمینی بسته است.

ناتالی کاسترو در ادامه‌ی روایت خود از سفر به افغانستان گفته که ویزای افغانستان او یکبار ورود بود و نمی‌دانست می‌تواند دوباره وارد افغانستان شود یا خیر. این دختر جهان‌گرد افزود: «پس از التماس، طالبان به او اجازه ورود دادند‌.»

این دختر جوان برزیلی می‌گوید: «وقتی رفتم تا با اتوبوس به کابل برگردم، از زنی که به تنهایی سفر می‌کرد غافلگیر شدند. آن‌ها با یکی از رهبران طالبان تماس گرفتند.»

ناتالی کاسترو افزوده است که پس از آن تماس سفر امن او ممکن شد و در اتوبس هم چهار مرد مسافر مامور حفافظت از او شدند. او گفته به نظر می‌‎رسید که آ‌ن‌ها این را فرصتی برای نمایشی مثبت از افغانستان می‌دانستند.

ناتالی کاسترو افزوده که غیرمعمول است که یک زن در افغانستان به تنهایی سفر کند :«هنوز در بسیاری از جاها تابو است.»

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر زنان اعمال کردند. منع سفر بدون محرم یکی از محدودیت‌های شدیدی است که طالبان در تمامی شهرها و شاهراه‌های افغانستان اعمال می‌کند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بیش از دو و نیم سال گذشته به رانندگان دستور داده از سوار کردن زنان بدون همراه افغانستانی خودداری کنند.

با این حال این گروه سهولت‌هایی را برای گردش‌گران مرد و زن خارجی فراهم می‌کند تا به گفته خودشان «تصویر مثبتی» از حکومت این گروه برای «جهانیان» به نمایش بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا