بیکاری زنان شاغل از سوی طالبان؛ تجارت زنان با فرا رسیدن عید به رکود مواجه است

شماری از زنان تجارت‌پیشه از وضعیت کسب‌و‌کار خود در هرات شکایت داشته و می‌گویند که در این مدت اخیر تجارت آنان رونق خوبی نداشته و دلیل آن هم بیکاری زنان شاغل بوده است.

پس از بیکاری شمار زیادی از زنان، اکنون زنان تجارت‌پیشه رونق کسب‌وکار خود را خوب نمی‌دانند.

آنان می‌گویند که در گذشته وضعیت کاروبار شان بهتر بود و در حین حال خریداران زیادی بخاطری خرید اجناس آنان برای عید مراجعه می‌کردند، اما پس از منع کار زنان اکنون بازار شان رونق یک‌سال پیش را ندارد.

این‌جا در یکی از دکان‌های مارکت زنان، سارا سادات یک تن از خیاطان کار می‌کند، او می‌گوید که از بام تا شام با ۱۰ شاگرد خود کار می‌کند تا این که بتواند خرج اولادهای خود را پیدا کند.

“در گذشته که شخصی دوزی داشتم کارم در خانه بود، پس از این که دکان را گرفتم کار را شروع و از سرمایه‌ی صفر شروع کردم، وضعیت زنده‌گی چندان خوب نیست و خودم نان‌آور خانه هستم و شوهرم مریض تمام مصارف به دوش من است. سال گذشته خوب بود کار بار بد نبود ولی از وقتی کار خانم ها منع شد واقعا روی کار و بار ما هم تاثیر گذاشته است و مثل گذشته خانم ها برای عید خرید نمی‌کنند و سفارش لباس نمی‌دهند.”

کنار تولیدی سارا، مهتاب نیازی (نام مستعار) نیز دکان دارد، وی استاد در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در هرات بوده اما پس از بسته شدن دانشگاه‌ها به روی دختران، وی نیز بیکار شده و روی به خیاطی آورده است.

او می‌افزاید که در شرایط فعلی وضعیت کسب‌وکار زنان نیز خوب شمرده نمی‌شود اما دولت باید کاری کند تا زنان دوباره مانند قبل بتوانند کار کنند.

او که ماستر از رشته‌ی زراعت و آبیاری است در ادامه می‌افزاید که در کارگاه خیاطی که کار می‌کند وضعیت کسب‌و‌کار زیاد خوب نیست.

“فعلا نان‌آور خانه من هستم، من از زمانی که از دانشگاه نمی‌روم اصلا معاشی هم دریافت نمی‌کنم و وضعیت زنده‌گی چندان خوب نیست.ما از سرمایه‌ی صفر شروع کردیم از اول هم ار ۲۰ هزار شروع کردیم و خیلی هم مصرف نکردیم و فعلا چهارتا شاگرد دارم و در تلاش گسترش این کارگاره هستم.”

او در ادامه می‌گوید وضعیت زنده‌گی‌اش چندان خوب نیست و بودن در این کارگاه هم نمی‌تواند که چرخه‌ی زنده‌گی‌اش را بچرخاند.

در همین حال مسوولان در اتاق تجارت زنان در حوزه‌ی غرب می‌گویند وضعیت کار‌ و کسب زنان قناعت بخش بوده و اتاق تجارت همواره برنامه های را برای رشد تجارت زنان روی دست دارد.

بهناز سلجوقی ریس  اتاق‌های تجارت زنان در زون غرب می‌گوید که وضعیت کسب‌وکار زنان در حال حاضر خوب است و اتاق‌های تجارت زنان برای بهتر کردن کاروبار آنان، برنامه‌های متعددی دارند.

“جای خوشحالی است که ما توانستیم که چندین نمایشگاه را برای فعالیت زنان برگزار کنیم که موثر واقع شده است و هم‌چنان مارکیت‌های باز کردیم باعث شده که کسب و کار آنان از حالتی که در گذشته بوده خارج شود و بهتر شود.”

زنان در حالی از کسب‌وکار خود شکایت دارند که پس از صادر شدن فرمان منع کار زنان در موسسات بر اساس آمارها نیمی از جمعیت کشور بیکار شدند و نیاز جدی به کمک‌های بشردوستانه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا