« از نام خبرنگاران در افغانستان سو استفاده شده است»

بر اساس اعلامیه‌ی سازمان گزارش‌گران بدون مرز، ۲۵ هزار خبرنگار درخواست کمک برای بیرون شدن از افغانستان را به این سازمان داده اند. آماری که از سوی خبرنگاران غیرواقعی خوانده می‌شود.

هم‌چنان بر اساس آخرین آمار دفتر نی (حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) پیش از سقوط کشور، تعداد خبرنگاران در کل افغانستان به نزدیک به ۱۳هزار می‌رسید که تعدادی از آنان در جریان روند تخلیه موفق شدند از افغانستان بیرون شوند و تعدادی هم هنوز در افغانستان اند.

شماری از خبرنگاران به این باور اند که نبود آمار دقیق و واحد از خبرنگاران در میان نهادهای حامی رسانه‌ها سبب شده است تا شمار زیادی از خبرنگاران نتوانند کشور را ترک کنند و برخی با استفاده از نام خبرنگار از روند تخلیه استفاده کردند.

پدرام قاضی‌زاده یکی از خبرنگاران افغانستان که اکنون در کشور آلمان به سر می‌برد می‌گوید متاسف است در حالی‌که بسیاری از خبرنگاران واقعی در کشور گیر‌مانده اند، شمار زیادی به نام خبرنگار از روند تخلیه سو استفاده کرده و کشور را ترک کرده اند.

او مسؤولان رسانه‌ها را در این زمینه مقصر می‌داند و می‌گوید بسیاری از آنان به جای خبرنگاران خویشاوندان خود را انتقال دادند و شماری هم برای کسب درآمد، کارت خبرنگاری و یا هم قرارداد به‌فروش رساندند.

وی می‌افزاید بسیاری از کسانی که به نام خبرنگار از افغانستان بیرون شدند خبرنگار نیستند.

او بیان می‌دارد که: «من سند دارم که یک رسانه به انجینر ساختمان کارت خبرنگاری و قراردادخط داده و او توانسته به وسیله‌ی این مدارک کشور را ترک کند »

به باور آقای قاضی‌زاده، این بی‌عدالتی است در حالی‌که شمار زیادی از خبرنگاران در افغانستان مانده اند، برخی به نام خبرنگار هنوز هم تلاش دارند تا کشور را ترک کنند.

پدرام قاضی‌زاده پیش از سقوط افغانستان به دلیل تهدیدات امنیتی شدید افغانستان را ترک کرد.

شاهپور صابر خبرنگار دیگر کشور نیز می‌گوید این آمار قابل قبول نیست.

او می‌افزاید سازمان گزارش‌گران بدون مرز این آمار را از نهادهای داخلی حامی خبرنگاران گرفته است که بسیاری از آنان تنها به فکر پروژه گرفتن اند.

آقای صابر می‌افزاید این‌ نهادها تلاش می‌کنند با این آمار غیرواقعی باز هم از نام خبرنگاران سو استفاده کنند و خویشاوندان خود را به نام خبرنگار به خارج از کشور بفرستند.

فریبا اکبری از دیگر خبرنگاران هرات نیز به این باور است که ضمن این که این آمار از خبرنگاران غیر واقعی است، در روند تخلیه نیز تقلب‌های زیادی وجود داشته است.

خانم اکبری می‌گوید خبرنگاران با تجربه‌ی زیادی هستند که جان شأن در خطر است اما نتوانستند کشور را ترک کنند.

پس از سقوط افغانستان، شمار زیادی از خبرنگاران با استفاده از روند تخلیه و به کمک برخی نهادهای خارجی و یا رسانه‌های خود توانستند کشور را ترک کنند. شماری از آنان در کشورهای اروپایی و آمریکایی مسکن‌گزین شده اند و برخی هم هنوز در کمپ‌های مهاجران به سر می‌برند. در این میان اما شماری از خبرنگاران که یا نتوانسته آمد کشور را ترک کنند و یا نخواستند با وضع محدودیت‌های تازه بر کار خبرنگاری روزهای دشواری را سپری می‌کنند.

گزارش‌گر: سیمین صدف ‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا