دور دوم انتخابات هیأت مدیره‌ی اتاق تجارت و صنعت زنان برگزار شد

دور دوم انتخابات هیأت‌ مدیره‌ی اتاق‌های تجارت و صنعت زنان زون غرب افغانستان برگزار شد. رومینا عثمانی به عنوان رییس اتاق تجارت و صنعت زنان در حوزه‌ی غرب گزینش شد و چهار زن بازرگان به عنوان هیأت‌ مدیره‌ی این مجمع انتخاب شدند.

بازرگانان زن در هرات هر چند از وضعیت نامناسب اقتصادی در هرات سخن می‌گویند، اما از وجود اتاق تجارت و صنعت ویژه‌ی زنان خرسند اند.

شماری از بازرگانان زن از نبود بازار فروش مناسب و مالیه‌ی زیاد حکومت شکایت دارند.

این بازرگانان زن می‌گویند برای فروش محصولات خود فروشگاه‌های مناسبی در شهر ندارند.

بهناز سلجوقی عضو مجمع اتاق‌های تجارت و صنعت زنان می‌گوید تمام بازرگانان زن نیاز دارند تا برای فروش محصولات خود دکان‌های مناسب در فروشگاه‌های شهر داشته باشند.

خانم سلجوقی می‌افزاید: «شماری از مشتریان از فروش محصولات ما آگاهی ندارند چون ما بازار مشخصی برای فروش محصولات خود نداریم و این سبب شده تا محصولات ما کمتر به فروش برسد.»

در این میان اما برخی دیگر بازرگان زن، مالیه‌ی زیاد حکومت را چالش بزرگی سد راه کار خود می‌دانند.

شیرین نظری یکی دیگر از زنان بازرگان می‌گوید مالیه‌ی زیاد حکومت سبب شده تا بیشتر زنان جرأت فعالیت در سکتورهای تجارتی را نکنند.

او می‌افزاید: «برخی از زنانی که عضو اتاق‌های تجارت و صنایع هستند، تجارت خود را با هزینه‌ی شخصی خود شروع می‌کنند و دادن مالیه هنگفت برای آنها دشوار است.

خانم نظری همچنان می‌گوید: «حکومت باید فیصدی مالیه را برای بازرگانان زن کاهش دهد.»

در همین حال مسؤلان اتاق‌های تجارت و صنایع حوزه‌ی غرب در مورد چالش‌های بازرگان زن سخن می‌گویند.

مریم جامی‌الاحمدی رئیس پیشین اتاق‌ تجارت و صنعت حوزه غرب می‌گوید نبود بازار و نمایشگاه‌های مناسب در شهر سبب شده تا بسیاری از بازرگانان زن به چالش مواجع شوند.

خانم جامی‌الاحمدی، هم‌چنان می‌گوید ‌بیشتر از یک‌ونیم هزار بازرگان زن مصروف فعالیت‌های تجارتی هستند و آنها از حکومت می‌خواهند تا بازار کار مناسب برای شان فراهم کند.

او می‌افزاید: «حکومت در قست فراهم ساختن بازار کار برای زنان بازرگان وعده‌هایی داده است اما تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»

در همین حال مسؤلان اتاق‌های تجارت در افغانستان از برگزاری جلسه‌هایی در خصوص کاهش مالیه برای بازرگانان زن ابراز امیدواری می‌کنند.

پرورش اوریاخیل معاون اتاق‌ تجارت و صنعت افغانستان می‌گوید: «جلسات اختصاصی از طرف اتاق‌ تجارت برای بازرگانان زن گرفته شد و در آن موارد ایجاد بازارهای مشخص برای فروش محصولات بازرگانان زن، کاهش مالیات و غیره تصمیم‌ها گرفته شده است که در آینده عملی خواهد شد.»

این در حالیست که بر اساس آمار هم اکنون یک‌هزار و 5صد زن در حوزه‌ی غرب مصروف فعالیت‌های تجاری اند.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا