زنان دایکندی، خواهان حضور 30 درصدی زنان در مذاکرات صلح هستند

پس از نگرانی فعالان حقوق زن در ولایت‌های مختلف افغانستان در مورد سهم و جایگاه زنان پس از گفت‌گوهای صلح، شبکه‌ی زنان افغان در دایکندی، خواهان حضور 30 درصدی زنان افغانستان در گفت‌‌گوهای صلح شده اند.

این زنان خواهان آغاز گفت‌گوهای میان‌افغانان شدند و از حکومت می‌خواهند تا زنان فعال و توان‌مند در این گفت‌وگو حضور فعال داشته باشند.

لیلا حسینی، مسئول انجمن زنان پیشگام گفت که آنان می‌خواهند، هر چه زودتر مذاکرات صلح آغاز شود و زنان فعال و توان‌مند در آن حضور معنادار داشته باشند.

خانم حسینی تاکید کرد که در جرگه‌ی مشورتی صلح، حضور و اشتراک زنان تنها 21 درصد بوده و برای آنان قابل قبول نیست.

برخی از این زنان می‌گویند که نظریات و پیشنهادات شبکه‌های ولایتی زنان با همکاری مووسسه برابری برای صلح و دموکراسی تهیه شده و آنان خواستار توجه جدی دولت در این پروسه اند.

نجیبه سجادی می‌گوید پس از جرگه‌ی مشورتی صلح، تمام مراحل اساسی برای آغاز مذاکرات میان افغانان تکمیل شده و اکنون هیچ کدام از طرف‌ها، بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن مذاکرات ندارد.

او علاوه کرد: «ما اعضای شبکه‌های ولایتی زنان از 15 ولایت افغانستان می خواهیم دولت و طالبان را ترغیب نماییم که به فیصله‌ی نمایندگان مردم در جرگه مشورتی صلح برای آغاز مذاکرات بین الافغانی در اسرع وقت احترام بگذارند.»

رحیمه خاوری، از اعضای انجمن زنان پیشگام می‌گوید در نخستین مرحله‌ی مذاکرات میان‌افغانان برای آتش‌بس توافق صورت گیرد و از تطبیق صادقانه‌ی آن به مردم اطمینان داده شود.

وی می‌افزاید ثبات و وحدت میان گروه‌های مختلف کشور به خصوص در پروسه صلح، گفت وگوهای میان نخبگان سیاسی، مردان، زنان و قربانیان همچنان مصالحه و ادغام مجدد و نظارت از روند صلح از دیگر خواست‌های زنان دایکندی بود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که چندی قبل، لویه جرگه مشورتی صلح، از رهایی 400 زندانی خطرناک طالبان را از زندان‌های دولت افغانستان برای برداشتن موانع از سر راه صلح یاد کرد.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا