دادخواهی و اعتراض زنان در برابر طالبان   

آی‌نور سعیدپور

شعبه‌ی آسیا پاسفیک اداره‌ی زنان سازمان ملل متحد، گفته است که زنان افغانستانی محدودیت‌های حق یادگیری، کار و داشتن صدای خود را نمی‌پذیرند. در همین حال شماری از زنان متعرض نیز می‌گویند که به دلیل نهادینه‌سازی سیستم آپارتاید جنسیتی و تبعیض سیستماتیک به دادخواهی‌های شان در افغانستان ادامه می‌دهند.   

شعبه‌ی آسیا پاسفیک اداره‌ی زنان سازمان ملل متحد، با نشر  پیامی در برگه‌ی اکس گفته است که زنان هم‌چنان به مقاومت شان در برابر طالبان ادامه می‌دهند.  

از سوی دیگر شماری از زنان معترض و فعالان حقوق زن، طالبان را به زن‌ستیزی، نهادینه‌سازی سیستم آپارتاید جنسیتی و تبعیض جنسیتی متهم کرده و می‌گویند که در برابر این «جنایت‌ها» به دادخواهی شان ادامه می‌دهند.  

مرغلی فقیرزی، فعال حقوق زن با نشر ویدیوی در برگه‌ی اکس گفته است که آنان در برابر «ظلم، بی‌عدالتی، استبداد، بازداشت و شکنجه‌ی» زنان معترض به دادخواهی‌شان ادامه می‌دهند.  

این زنان معترض، طالبان را به زن‌ستیزی متهم کرده و می‌گویند که خاموشی در برابر نقض حقوق زنان و دختران از سوی طالبان به معنای هم‌سوی با این گروه و سیاست‌های آنان در برابر زنان است.  

زنان معترض هم‌چنان می‌افزایند که جنایت‌های انجام شده در برابر زنان و دختران در افغانستان، خلاف تمام قانون‌های بین‌المللی است.  

آنان هم‌چنان از سازمان ملل متحد، سازمان‌های حقوق بشری و جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که رفتار طالبان در برابر زنان را به عنوان آپارتاید جنسیتی به رسمیت شناخته و آنرا جرم‌انگاری کنند.  

گفتنی‌ست که طالبان به دلیل رفتار و سیاست‌های شان در برابر زنان و دختران متهم به نقض حقوق بشری و نهادینه‌سازی سیستم آپارتاید جنسیتی استند. این گروه با وضع بیش از 50 فرمان، تمام آزادی‌ها و حقوق اساسی زنان و دختران را از آنان سلب کرده است. 

شماری از فعالان حقوق زن و زنان معترض با راه‌اندازی کارزار خواستار به رسمت شناسی و جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا