پایان سفر دریایی دختر افغانستانی با آرزوی آزادی زنان کشور اش

حدیث حبیب‌یار

نجیبه نوری، قایق‌ران افغانستانی و همراهان‌اش از کشورهای مختلف، با شرکت در مسابقات «اوشن گلوب»، همراه پرچم افغانستان و آرزوی آزادی زنان این کشور به سفر دریایی ۱۵۴ روزه‌‌‌ی شان از بریتانیا تا نیوزیلند، با قایق “میدن” پایان دادند.

نجیبه نوری اخیرا در صفحه‌ی اجتماعی فیس‌بوک خود نگاشته که با اشتراک در این سفر پرچالش نشان داده که دختران افغانستانی نیز می‌توانند تاثیرگذار و شجاع باشند.‌

نجیبه نوری برای نخستین‌بار در دومین مرحله‌ی مسابقه‌ی اوشن گلوب با قایق میدن (Maiden) سفر کرد. او نوشت: «خوشحالم در این سفر باورنکردنی که به سراسر جهان است، پیام مهمی درباره‌ی اهمیت تحصیل و آموزش دختران منتقل می‌کنم.»

نجیبه نوری، دختری هزاره و اهل بامیان افغانستان است که از کشور اش مهاجرت کرده است. او در مهاجرت فرصت این را یافته که با گروهی از زنان از کشورهای مختلف سفر کند و صدای  دخترانی که در افغانستان، تنها با محدودیت‌های شدید از خانه بیرون می‌شوند و نمی‌توانند درس بخوانند و کار کنند را بلند کند.

او افزود: «با بزرگ‌شدن در میان کوه‌های باشکوه افغانستان، دورنمای قایق‌رانی با میدن یک چرخش غیرمنتظره و هیجان‌انگیز در سفر زندگی‌ من هست.»

قایق میدن که بانو نوری با آن سفر کرد، با ۱۲ خدمه‌ی زن به کشورهای مختلف جهان، از بریتانیا الی نیوزیلند سفر کرد تا پیام توان‌مندسازی زنان از طریق آموزش را برجسته کند.

نجیبه نوری در این سفر عکسی با پرچم ملی افغانستان گرفت که اکنون با بیرق سفید طالبان تعویض شده است. او در روی قایق میدن یک تخته سفید را در دست گرفت که در آن نوشته است: «نوروز مبارک، به امید آزادی افغانستان و زنان کشورم.»

قایق میدن یکی از ۱۴ قایقی بود که در ۱۰ سپتامبر سال جاری سفر خود را از بریتانیا آغاز کرد. میدن پس از طی کردن بیش از ۴۳ هزار کیلومتر به عنوان پنجمین قایق به خط پایان رسید.

میدن نام قایق شخصی به‌نام تریسی ادواردز است. او رهبری نخستین قایقی به نام میدن را که تمام خدمه آن زن بود، در سال‌های ۱۹۸۹-۱۹۹۰ در «مسابقه جهانی ویتبرد روند» به عهده گرفت. به‌رغم مخالفت‌های شدید و تبعیض جنسیتی، تریسی و تیم او با پشت‌سر گذاشتن سخت‌ترین مسابقه در دنیای قایق‌رانی، مقام دوم را کسب کردند. این یک آغاز مهم برای زنان در دنیای مسابقات قایق‌رانی بود.

پس از آن میدن که اکنون سازمانی نیز به این نام به وجود آمده است، تبدیل به نماد و سفیر جهانی برای توان‌مندسازی دختران از طریق آموزش در سراسر جهان شد و برای برنامه‌‌های آموزش دختران در سراسر جهان پول جمع‌آوری می‌کند.

نجیبه نوری در حالی آرزوی آموزش و توان‌مندسازی زنان کشور اش را فریاد می‌زند که بیش از دو سال می‌شود زنان و دختران افغانستانی از حق آموزش، کار و تحصیل محروم هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا