آموزش زنان؛ خواست مقام سازمان جهانی بهداشت از طالبان

آی‌نور سعیدپور

حنان حسن بلخی، رییس بخش شرق مدیترانه‌ی سازمان جهانی بهداشت در دیدار با مقام‌های طالبان بر حق آموزش زنان و دختران در این کشور تاکید کرده است.

خانم بلخی، در جریان هفته‌ی گذشته به کابل سفر کرده و با شماری از مقام‌های طالبان از جمله، عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان و قلندر عباد، وزیر بهداشت این گروه نیز دیدار داشته است.

این مقام سازمان جهانی بهداشت با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که وی، در کنار مسایل دیگر در مورد آموزش دختران نیز با مقام‌های طالبان گفت‌وگو کرده است.

حنان بلخی، آموزش زنان و دختران را نیاز حیاتی عنوان کرده و بر حق آموزش آنان تاکید کرده است.

به گفته‌ی این مقام سازمان جهانی بهداشت آموزش زنان به‌طور قابل توجهی بر سلامت و رفاه عمومی مردم تاثیر می‌گذارد.

خانم بلخی در این سفرش بر تضمین دست‌رسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی نیز تاکید کرده است.

حنان بلخی هم‌چنان گفته است که سازمان جهانی بهداشت با جامعه‌ی مدنی افغانستان در برنامه‌های بشردوستانه همکاری خواهد کرد.

او هم‌چنان افزوده: “من به عنوان مدیر منطقه‌ای، متعهد به حمایت بیش‌تر برای پیش‌برد صحت افغانستان هستم”.

حنان بلخی، بحران بشردوستانه در افغانستان را یکی از شدیدترین بحران‌های جهان عنوان کرده و گفته که این کشور یکی از بالاترین سطوح ناامنی غذایی را در سطح جهان دارد.

طالبان، پس از به‌دست گرفتن قدرت، در نخستین اقدام شان آموزش زنان و دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کرد. این گروه هم‌چنان در ادامه، دانش‌گاه‌های خصوصی و دولتی را نیز به‌روی دختران مسدود کرد.

از سوی دیگر، ممنوعیت آموزش دختران شامل دانش‌گاه‌های پزشکی نیز می‌شود. سیستم بهداشت افغانستان با کم‌بود پزشکان زن مواجه است. هم‌چنان آمار مرگ‌ومیر زنان در هنگام بارداری و زایمان هم‌چنان بالا است.

طالبان باوجود خواست‌های مکرر سازمان‌های مختلف بین‌الملل، جامعه‌ی جهانی و مردم افغانستان؛ فرمان‌های محدود کننده بر زنان و دختران را لغو نکرده‌اند.

مقام‌های این گروه هم‌چنان بارها ادعا کرده که حقوق زنان و دختران را مطابق به شریعت اسلامی تامین کرده است. آن‌ها هم‌چنان هرگونه خواست جهانی در مورد تامین حقوق زنان را مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا