زنان معترض: تخریب کشت کوکنار بهانه‌ی بر تعرض طالبان بر زنان است 

آی‌نور سعیدپور

در حالی‌که اعتراض‌های مردم بدخشان وراد سومین روز شد؛ شماری از زنان معترض موسوم به «جنبش شبنه‌های ارغوانی» از این اعتراض حمایت کرده و گفته‌اند که طالبان در نزدیک به سه سال گذشته به بهانه‌ی مختلف به حریم خصوصی مردم تعرض و زنان را مورد آزار و حتا تجاوز قرار داده است.   

جنبش شنبه‌های ارغوانی با فرستادن نسخه‌ای از اعلامیه‌ای شان به خبرگزاری بانوان افغانستان گفته‌اند اعتراض شهروندان والسوالی‌های ارگو و درایم در برابر طالبان برحق است.

ارسال‌شده به خبرگزلری بانوان افغانستان

جنبش شنبه‌های ارغوانی گفته است که طالبان در ولایت‌های شمال از جمله بدخشان به نام تخریب مزارع کوکنار وارد حریم خصوصی مردم شده و بر زنان تعرض می‌کند.  

این زنان معترض در بخش از اعلامیه‌ی شان نوشته‌اند که طالبان به بهانه‌ی مختلف در نزدیک به سال گذشته شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان و دختران را مورد آزار و اذیت قرار داده اند.  

در بخش از این اعلامیه آمده است: «طالبان به بهانه‌ی نابودی مزارع کشت کوکنار، خانه‌های ساکنان بودمی را در این ولایت‌ها ویران، به حریم خصوصی مردم تعرض و زنان را مورد آزار و تجاوز قرار می‌دهند».  

جنبش شنبه‌های ارغوانی هم‌چنان افزوده است اعتراض مردم ولایت بدخشان نشان می‌دهد که مردم افغانستان از ظلم و استبداد طالبان به ستوه آمده‌اند.  

باشندگان ولایت بدخشان از سه روز به این سو در دو والسوالی این ولایت در برابر طالبان دست به اعتراض زده‌اند. این اعتراض زمانی آغاز شد که یکی از باشندگان این ولایت در اثر تیراندازی افراد طالبان کشته شد.   

در ویدیوهای که از جریان این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است یک این روحانی رفتار طالبان با مردم محلی را «ظالمانه» خواند و می‎‌گوید که افراد طالبان «به کرامت، عزت، سلامت و حتا خون» مردم احترام نگذاشته‌اند.   

شماری از باشندگان محل نیز در جریان این اعتراض‌های شان می‌گویند که طالبان به زنان و دختران آنان تعرض کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا