طالبان و ادامه‌ی سرکوب زنان در افغانستان

لیدا بارز

موسسه‌ی جورج دبلیو بوش، گزارش داده است که زنان و کودکان در افغانستان، اکثر عواقب ناشی از نقض حقوق بشر، دست‌کاری و استثمار حقوق شان توسط طالبان را تحمل می‌کنند. 

ناتالی گونلا پلاتس، مدیر سیاست جهانی در موسسه‌ی جورج دبلیو بوش، گفته است که سیاست در افغانستان، بر پایه‌ی «پدرسالاری» بناء شده است که حقوق زنان، کودکان و سایر اقلیت‌ها در این کشور، به‌طور غیر انسانی نقض می‌شود. 

خانم گونلا پلاتس، با اشاره بر سیاست‌های سرکوب‌گرایانه‌ی طالبان افزوده است: «اشتباه نکنید، استثمار سیستماتیک و غیرانسانی کردن زنان، کودکان و سایر جمعیت‌های اقلیت برای استقرار و تعقیب سود توسط رژیم‌های استبدادی اساسی است.»

در همین حال، وی عمل‌کرد طالبان را «آپارتاید جنسیتی» در برابر ایستادگی زنان افغانستانی، خواند. 

این دیپلمات زن، هم‌چنین گفته است؛ از زمان بازپس گیری افغانستان در سال ۲۰۲۱، طالبان بر گسترش فرصت‌های تجاری خود تمرکز کرده‌اند. رهبران طالبان به‌دنبال افزایش نفوذ خود در صحنه‌ی بین المللی هستند و در حالی که مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و کودکان، به شدت رنج می‌برند.

خانم گونلا پلاتس، اضافه می‌کند که؛ تاکتیک‌های را که ایالات متحده و جامعه‌ی بین‌المللی می‌توانند برای قطع جریان درآمد طالبان و پایان دادن به‌ نقض فاحش حقوق بشر علیه مردم افغانستان به‌ویژه زنان استفاده کنند، توضیح می‌دهد.

این در حالی‌ست که این موسسه‌ی چندی پیش نیز در گزارشی با اشاره به حفظ روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و تداوم نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان توسط این گروه، از امریکا و جامعه‌ی جهانی خواسته است که طالبان به‌طور رسمی به‌عنوان «سازمان تروریستی خارجی» در جهان معرفی شوند.

در گزارش منتشر شده از سوی موسسه‌ی «جورج بوش»، امده بود که طالبان نه تنها که در جلوگیری و مبارزه با تروریسم ناتوان بوده، بلکه این گروه به نقض حقوق زنان، کودکان و «فعالیت‌های جنایت‌کارانه و آلوده به فساد» برای تحکیم حکومت خود نیز ادامه داده است.

گزارش موسسه‌ی جورج بوش، در حالی منتشر شد که زنان معترض بارها درخواست قطع کمک‌های میلیونی جامعه‌ی جهانی به طالبان را داشته‌اند. به‌باور زنان معترض، تمویل مالی طالبان، بر ادامه‌ی سرکوب زنان و دختران می‌انجامد. آنان بارها از جامعه‌ی جهانی خواستار قطع رابطه و تعامل با این گروه شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا