نگرانی خانواده‌ها و زنان مهاجر از بازگشت اجباری به افغانستان

حدیث حبیب‌یار

با تمام شدن فرصت دولت پاکستان به مهاجران افغانستانی ساکن این کشور، هزاران شهروند افغانستان به‌ویژه فعالان حقوق زن و خانواده‌های افرادی که تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت با نهادها و دولت‌ بریتانیا کار می‌کردند، نگران‌اند که به‌ افغانستان تحت تسلط طالبان بازگشت داده‌شوند.

روزنامه‌ی گاردین در گزارشی در مورد عملی نشدن وعده‌ی دولت بریتانیا به افغانستانی‌هایی که در جریان ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف ناتو با نیروهای بریتانیایی کار می‌کردند، یادآوری کرد که شماری از این افراد پس از تسلط طالبان بر افغانستان، همراه با زن و فرزندان‌ خود به کشورهای همسایه از جمله پاکستان پناه بردند و اکنون در معرض اخراج به افغانستان قرار دارند.

گاردین نگاشته که با این کوتاهی وزارت بریتانیا، اکنون فعالان حقوق زن و خانواده‌های زیادی که زنان و کودکان را نیز شامل می‌شود در کشور پاکستان در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند.

در گزارش گاردین آمده است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در آگوست 2021، برخی از اعضای خانواده‌های واجد شرایط برای انتقال  مجدد در بریتانیا از بقیه خانواده‌های خود جدا شدند. برخی سوار پرواز شدند در حالی که برخی دیگر به‌دلیل سرکوب‌ها در میدان هوایی قادر به پرواز نبودند و در عوض از مرز به پاکستان گریختند. 

به تاریخ 17 مارچ 2024 وزیر داخله‌ی پاکستان به حکومت ایالت پنجاب دستور داد که مرحله‌ی دوم اخراج مهاجران افغانستانی را از تاریخ 15 اپریل آغاز کند. در یک ماه گذشته در ایالت بلوچستان نیز موترهای پولیس پاکستان با بلندگو کوچه‌به‌کوچه اعلان کرد که مهاجران غیرقانونی باید پیش از 15 اپریل خاک پاکستان را ترک کنند. براساس این طرح، مهاجرانی که داوطلبانه پاکستان را ترک نکنند، بازداشت و اخراج خواهند شد.

گفتنی‌ست که دور نخست طرح اخراج مهاجران، تنها افرادی که فاقد اسناد اقامت قانونی بودند از این کشور اخراج شدند؛ اما در مرحله‌ی دوم، افرادی که کارت اقامت دارند، نیز اخراج خواهند شد.

این در حالی‌ست که حکومت پاکستان پس از دهه‌ها میزبانی از میلیون‌ها مهاجر افغانستانی، در ماه اکتوبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که تا اول نوامبر امسال همه مهاجران بدون مدرک این کشور را ترک کنند، در غیر آن با بازداشت و اخراج اجباری مواجه می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا