سواستفاده‌ی طالبان از اسلام و تطبیق آپارتاید جنسیتی

آی‌نور سعیدپور

ملاله یوسف‌زی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل و فعال آموزش دختران، بار دیگر از محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران انتقاد کرده و آن‌ها را به استفاده‌ی ابرازی از دین اسلام متهم کرد. 

وب‌سایت پاکستان دیلی، به نقل از خانم یوسف‌زی نوشته است که طالبان برای تحمیل «آپارتاید جنسیتی» از دین اسلام سوءاستفاده می‌کنند. «ما در افغانستان می‌بینیم که چگونه طالبان از تفسیر تحریف شده‌ی اسلام برای تحمیل رژیم آپارتاید جنسیتی سوءاستفاده می‌کنند.» 

خانم یوسف‌زی هم‌چنان تاکید کرده است که سرکوب عمدی و سیستماتیک زنان و دختران اشتباه است. «ایمانم مرا راهنمایی می‌کند که بدانم سرکوب عمدی و سیستماتیک دختران و زنان اشتباه است – نگذاریم موهای‌شان را کوتاه کنند، به پزشک مراجعه کنند یا در پارک قدم بزنند.» 

ملاله یوسف‌زی، هم‌چنان به محدودیت‌های آموزشی دختران افغانستانی اشاره کرده و افزوده که افغانستان تنها کشور مسلمان در جهان نیست؛ بلکه تنها کشوری‌ست که از رفتن دختران به مکتب جلوگیری می‌کند. 

این در حالی‌ست که طالبان بر اساس تفسرهای سخت‌گیرانه خودشان از اسلام، بر زنان و دختران محدودیت‌های زیاد وضع کرده و آنان را حتا از آموزش و کار نیز منع کرده‌اند. هم‌چنان این گروه به دلیل این رفتار شان متهم به نهادینه‎سازی سیستم آپارتاید جنسیتی در افغانستان استند. شماری از فعالان حقوق بشری و زنان معترض بارها خواستار به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده‌اند.  

گفتنی‌ست که طالبان سال جدید آموزشی را نیز بدون حضور دختران در ولایت‌های سردسیر آغاز کرد و این‌گونه ممنوعیت آموزشی دختران وارد سومین سال شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا