نقش‌هایی از تبعیض و خشونت در نقاشی دختران دانش‌جو

نمایش‌گاه نقاشی با عنوان برابری جنسیتی، امروز(18 عقرب) از سوی دانش‌جویان دختر دانشگاه هرات برگزار شد. این نمایش‌گاه حاوی پنجاه اثر است و به هدف ایجاد برابری جنسیتی، منع خشونت در برابر زنان و نمایش توانایی‌های زنان افغانستان برگزار شده است.

برخی از این دانش‌جویان می‌گویند که این نقاشی‌ها حاوی پیام‌هایی است که ارزش زنان در جامعه را به تصویر می‌کشد.

بی‌بی گل آزاد یکی از اشتراک‌کنندگان این نمایش‌گاه می‌گوید نمایش این نقاشی‌ها برای زنان در حفظ جایگاه آنان در جامعه موثر است و به زنان نشان می‌دهد که چگونه تبعیض جنسیتی را در جامعه ازبین ببرند.

خانم آزاد می‌افزاید: «این خود مردم هستند که می‌توانند با ایجاد فضای هم‌دیگر پذیری و اتحاد خشونت را درجامعه از بین ببرند و مانع ایجاد تضاد‌های جنسیتی شوند.

برخی از اشتراک‌کنندگان این نمایش‌گاه حمایت کم مردم از هنر نقاشی را نگران‌کننده عنوان می‌کنند.

فروزان زمان، می‌گوید که گروهی از دختران نقاش دانشکده‌ی هنرها  به مدت یک ماه توانستند تا پنجاه اثر را نقاشی کنند اما امروزه تابلو‌های نقاشی نزد مردم اهمیت زیادی ندارد.

خانم زمان افزود «در جامعه‌ی ما هنوز فرهنگ خرید تابلو‌های نقاشی و حمایت از نقاشان رواج نیافته و به همین دلیل زحمات ما زیاد نزد مردم با ارزش شمرده نمی‌شود و مردم کم‌تر از تابلو‌های نقاشی خریداری می‌کنند.»

خانم زمان هم‌چنان می‌گوید که اگر مردم از کار‌های شان حمایت کنند آنان در راستای ترویج فرهنگ نقاشی پیشرفت‌های زیادی می‌کنند.

در این میان اما مسؤولان برگزارکننده‌ی این نمایش‌گاه می‌گویند ده تن از دختران دانش‌جو در ایجاد تابلوهای نقاشی نقش داشته اند.

نظیر رهگذر استاد دانشکده‌ی هنرهای دانشگاه هرات و مسؤول برگزاری این نمایش‌گاه می‌گوید که این نقاشی‌ها تحت عنوان سوژه‌های منع خشونت در برابر زنان و ایجاد فضای برابری جنسیتی از سوی دختران دانشجو به مدت یک ماه نقاشی‌ شده‌است.

آقای رهگذر می‌افزاید: «هر کدام از این دختران در یک ماه، پنج اثر را نقاشی کرده‌اند و اگر زمینه‌ی حمایت‌های مالی برای دختران نقاش فراهم شود آنان پیشرفت‌های زیادی خواهند کرد.»

در همین حال برخی از آموزگاران این دانشکده می‌گویند که زنان در بخش برگزاری برنامه‌های هنری سهم فعالی دارند و ایجاد نمایش‌گاه نقاشی از سوی زنان به هدف ایجاد برابری‌ جنسیتی در جامعه موثر است.

ستار فرزام آموزگار در انستیتوت کمال‌الدین بهزاد می‌گوید که به تصویر کشیدن چالش‌های زنان در جامعه‌ی افغانستان کار آسانی نیست ولی این بانوان توانستند تا با ایجاد پنجاه اثر در‌ این نمایش‌گاه توانایی‌های خود را نشان دهند.

آقای فرزام می‌افزاید: «برگزاری این نمایش‌گاه در راستای ذهنیت‌سازی مردم موثر بوده و خشونت‌ها در برابر زنان را در جامعه کاهش می‌دهد.»

گزارش‌گر: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا