نگرانی‌ سازمان‌های بین‌المللی از تشدید نقض حقوق بشری در افغانستان

حدیث حبیب‌یار

اتحادیهی فعالان حقوق بشر در یک بیانیهای در مورد نشست بررسی کارنامهی حقوق بشر جهانی، میگوید که وضعیت حقوق بشری جامعهی ملل در بدترینشرایط قرار دارد و این شرایط بد حقوق بشرینسبت به هر کشور دیگر در افغانستان بیشتر جریان دارد.

اتحادیهی فعالان حقوق بشر، امروز سهشنبه (۳۰ آپریل)، با نشر بیانیهای در صفحهی اجتماعی اکساش، بررسی کارنامهی نقض حقوق بشر را مهم عنوان کرده و نگاشته که گروه طالبان، نقض حقوق بشر را در افغانستان تشدید کرده و به این عملکرد‌‌های ضد بشریخود همواره ادامه میدهد.

این اتحادیه افزود: “فرایند بررسی دورهیی جهانی شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز دوشنبه برگزار شد، یکی از فرصتهای مهم و نادر برای ملتهای تحت ظلموستم گروههای تروریستی بهشمار میرود“.

در بخش این بیانیه آمده است که طالبان در نزدیک به سه سال حاکمیت خود در افغانستان به عملکردهای خود علیه مردم افغانستان ادامه دادهاست، بنابراین اتحادیهی فعالان حقوق بشر تحت هیچ شرایطی این گروه را به رسمیت نمیشناسد.

اتحادیهی فعالان حقوق بشر نوشت: “طالبان با ریختن خون هزاران نفر از مردم ملکی افغانستان وارد مذاکره شدند و با شکستن تعهدات و دور زدن تفاهمنامهها به قدرت رسیدند. بیش از دو سال میشود که این گروه پیهم به قتل، هراسافگنی، آدمربایی، تحقیر، غصب مالکیتهای مردم، فساد،تبعیض علیه زنان و انواع مختلف نقضهای حقوق بشری دست میزنند. گروه طالبان از بیحرمتی به خصوصیترین حریم مردم دریغ نکرده اند. نزد اتحادیهی فعالان حقوق بشر طالبان از تمام خطوط سرخ مردم گذشته است. قسمی که این گروه نزد کشورهای جهانی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته میشوند، اتحادیهی فعالان حقوق بشر نیز آنان را جز یک گروه دهشتافگن و تروریست با هیچ عنوان دیگر نمیشناسد“.

این اتحادیهبا نشر بیانیهی خود از جامعهی جهانی و سازمانهای بینالمللی میخواهد که فشارهای بینالملی را بههدف اطمینان حاصل کردن از رعایت حقوق بشر بهویژه حقوق زنان در افغانستان تشدید بخشند و برای تأمین حقوق زنان اقدامهای جدی را روی دست بگیرند.

جامعهی جهانی برای حمایت از حقوق زنان باید اقدامهای جدی را بهویژه برای جلوگیری از انواع خشونتها مانند ازدواجهای اجباری، آدمربایی و قتلهای ناموسی روی دست بگیرد. محو طالبان تروریست را در دستور کار ائتلافهای خود قرار دهد. حمایت از پناهجویان بخش دیگر حمایت از حقوق بشر مردم افغانستان است که ما از کشورهای جهان میخواهیم که با مردم ستم دیدهی افغانستان مسؤولانه و طبق اصول بشردوستانه عمل کنند“.

در ادامهی بیانیهای اتحادیهی فعالان حقوق بشر آمده است که این اتحادیه از زمان همکاری اش با نمایندهگی رسمی افغانستان در ژنوا، بر یک موضوع تاکید داشته که آن عبارت از توجهی جدی در قسمت تهیه و ارائهی گزارشهای حقوق بشری افغانستان بوده است.”وضعیت حقوق بشری در افغانستان در سه سال اخیر چنان تکاندهنده و وحشتناک است که اندکترین وجدانی را به تکان در میآورد“.

تاکید نمایندگان کشورها در سازمان ملل بر لغو فرمانهای محدود کنندهی طالبان

Photo: UN

شورای حقوقبشر سازمان ملل متحد، روز دوشنبه کارنامهی حقوق‌‌ بشری افغانستان را در ۵ سال اخیر بررسی کرد. در این نشست نمایندگان امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای دیگر از وخامت وضعیت حقوقبشر بهویژه حقوقزنان در حاکمیت طالبان انتقاد کردند.

نمایندهی ایالات متحدهی آمریکا نگرانی خود را نسبت به وضعیت نامناسب حقوقبشر در افغانستان ابراز کرد و از طالبان خواست تا همهی احکام و فتواهای تبعیضآمیز علیه زنان را بهویژه فرمانهایی که حق اشتغال و آموزش آنان را محدود میکند لغو کند“.

او همچنان گفت: “جامعهی جهانی باید در بارهی موارد خشونت جنسیتی و همه انواع جرایم اخلاقی در افغانستان باید تحقیق کند“.

نمایندهی بریتانیا نیز در شورای حقوقبشر سازمان ملل وضعیت حقوقبشری در افغانستان را شوکهکنندهخواند و گفت: “وضعیت حقوقبشر در افغانستان نسبت به پنجسال پیش رو به وخامت گذاشته است“.

او با اشاره بر کشتار نظامیان پیشین، بازداشت خودسرانهی خبرنگاران،اعدام در ملاءعام و حمله به اقلیتها از سوی طالبان، گفت که این گروه باید همهی این محدودیتهای هولناک را علیه زنان لغو کند“.

نمایندهی بریتانیا خواهان آزادی روزنامهنگاران و فعالان مدنیای شد که طالبان در چند ماه گذشته آنان را بازداشت کرده است.

همچنان نمایندهی فرانسه در سازمان ملل نیز تصریح کرد که طالبان مردم را مجبور به اطاعت از خود کرده است“. او خواستار توجهی ویژه به حقوق زنان، کودکان، اقلیتها و منع همهی احکام محدودکنندهی طالبان آنان شد.

گفتنیست که نمایندهی آلمان، فنلند، اوکراین، ترکیه، کویت، اندونیزیا نیز برخورد طالبان با زنان را آزار و تبعیض جنسیتی سیستماتیک نهادینهتوصیف کردند.

اما کشور روسیه برخلاف کشورهای دیگر گفت وضعیت کنونی در افغانستان نتیجه اقدامهای خودخواهانهی کشورهای غربی بوده است“.

نمایندهی روسیه همچنان با اشاره بر وخامت وضعیت حقوقبشری در افغانستان افزود: “غربیها در ۲۰ سال اخیر یک آزمایش برای پیادهسازی دموکراسی غربی در افغانستان انجام دادند“.

این بررسی در حالی صورت گرفته است که طالبان در بیش از دو سال حاکمیت شان بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده بالای زنان و دختران صادر کردند و همواره از سوی کشورهای جهان به نقضکنندههای حقوق بشر متهم هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا