نهمین سال‌گرد قتل فرخنده؛ خاطره‌ی تلخ از قتل ناگوار یک زن در کابل

آی‌نور سعیدپور

در ۲۸ حوت سال ۱۳۹۳ خورشیدی، ۹ سال پیش، ملای مسجد شاه دوشمشیره در پایتخت افغانستان در دوران حکومت دموکراتیک، فرخنده ملک‌زاده، دختر ۲۷ ساله را به آتش‌زدن قرآن متهم کرد. در عملیاتی وحشیانه، صدها مرد خشم‌گین واکنشی بی‌رویه نشان داده و به وی حمله کردند. پس از ضرب‌وشتم و شکنجه، جسدش را در بستر خشک دریای کابل، در معرض نظر صدها تماشاگر، به آتش کشیدند.

ویدیوها و تصویرهای منتشر شده از این رویداد وحشت‌ناک، نشان می‌دهند که لحظه به لحظه، تعداد مردان خشم‌گین افزایش می‌یابد و آنان با مشت‌ولگد، چوب‌وسنگ و اشیاء پیرامون شان به فرخنده حمله می‌کنند.

اکنون، نه سال پس از این فاجعه، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان حقوق زن، تصویرهای از فرخنده ملک‌زاده و لحظات مورد ضرب‌وشتم او را مجدداً منتشر کرده‌اند.

ترنم سیدی، فعال حقوق زن با یادآوری نهمین سال کشته شدن فرخنده ملک‌زداده در برگه‌ی اکس خود نوشته است: “به شهادت رساندن فرخنده در قلب کابل اوج وحشت و بربریت و مرگ دموکراسی و جمهوریت بود.”

نها صخره، فعال حقوق زن، نیز گفته است که کشته‌شدن فرخنده بیان‌گر جهل طالب “صفت‌ها” بود که اکنون بر افغانستان حاکم است. “شهادت فرخنده بیان‌گر جهل طالب صفت‌ها بود که فعلا بر افغانستان حاکم هستند. روح فرخنده‌های سرزمینم شاد”. 

این فعال حقوق زن در برگه‌ی اکس خود نوشته است که نه سال پیش زن بی‌دفاع از سوی مردان بی‌رحم کشته شد.

صنم کبیری، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با مرور اتفاق‌های روز کشته شدن فرخنده ملک‌زده، نوشته است که زنان همیشه قشر آسیب‌پذیر استند.

خانم کبیری هم‌چنان در این مورد گفته است که مردان با اعتماد به ملا و بی‌اعتمادی به یک زن، فرخنده را نه سال پیش از امروز بی‌رحمانه کشتند.

صنم کبیری در این مورد نوشته است. “در کشور مردسالار زنان همیشه آسیب‌پذیر بوده”.

تصویرها از لحظه‌ی قتل فرخنده ملک‌زاده بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان به‌دنبال داشت. در پی‌ قتل فرخنده اعتراض‌های زیادی در فضای مجازی افغانستان شکل گرفت.

 فرخنده سه روز بعد در حالی‌که تعدادی از زنان تابوت او را بر دوش داشتند به خاک سپرده شد. بنای یادبود وی نیز در کابل در محل که مردان جسدش را به آتش‌زده‌اند؛ ساخته شده‌است.

پولیس حدود ۵۰ نفر را بازداشت کرد و ۴ نفر به اعدام محکوم شدند؛ اما کسی اعدام نشد و بعدها اعلام شد که چند نفر به جرم مشارکت در قتل فرخنده به حبس محکوم شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا