محدودیت آزادی بیان؛ ۸۲ درصد خبرنگاران زن رسانه‌ها را ترک کرده‌اند 

آی‌نور سعیدپور

سازمان عفو‌ بین‌لملل خواستار آزادی فوری سه خبرنگار از زندان طالبان که به‌ بهانه‌ی «نشر موسیقی» و «تماس تلفنی با شنوندگان زن» از سوی این گروه شد. این سازمان هم‌چنان از حملات مداوم طالبان بر آزادی بیان و کاهش فضای آزادی بیان در افغانستان، گفته است که ۸۲ درصد روزنامه‌نگاران زن به‌دلیل افزایش محدودیت‌های طالبان، رسانه‌ها را ترک کرده است. 

سازمان عفو بین‌الملل با نشر بیانیه‌ای از گروه طالبان خواسته است که با توقف حمله به رسانه‌ها، از تخریب کامل آزادی بیان در افغانستان جلوگیری کنند. 

این سازمان هم‌چنان با درخواست آزادی خبرنگاران بازداشت شده، تاکید کرده است که هیچ خبرنگاری نباید به‌خاطر انجام وظیفه‌اش بازداشت و زندانی شود. 

عفو بین‌الملل هم‌چنان از محدودیت‌های روزافزون طالبان بر آزادی بیان نیز ابراز نگرانی کرده و گفته است که در دو سال پس از تسلط طالبان، بیش از نیمی از رسانه‌های ثبت شده بسته شده بودند و دو سوم خبرنگاران کار خود را ترک کردند. 

در بخش از این اعلامیه‌ی هم‌چنان به محدودیت‌های وضع شده بر خبرنگاران زن نیز اشاره شده است. به گفته‌ی این سازمان، پس از قدرت‌گیری رژیم طالبان تا اگست 2023، بیش از 80 درصد زنان روزنامه‌نگار به‌دلیل افزایش محدودیت‌ها توسط طالبان، رسانه‌ها را ترک کردند. 

گفتنی‌ست که طالبان روز دوشنبه (۳ ثور) اسماعیل سعات، خبرنگار «رادیو ناز»، وحیدا‌لله معصوم، خبرنگار «رادیو‌ اقرأ» احسان‌الله تسل، خبرنگار رادیو «اولس غږ» در ولایت خوست را به اتهام «نشر موسیقی» و «تماس تلفنی با شنوندگان زن» بازداشت کردند. 

این گروه باوجودی که در دور اول حاکمیت شان تمام فعالیت رسانه‌ها را در سراسر افغانستان ممنوع کرده بودند؛ اما این‌بار فعالیت رسانه‌ها را ممنوع نکرده؛ ولی محدودیت‌های شدیدی بر رسانه‌ها وضع کرده است. 

پیش از این نیز، آن‌ها بارها خبرنگاران را به بهانه‌های مختلف بازداشت و زندانی کرده‌اند. باوجود خواست‌های مکرر مبنی به احترام بر آزادی بیان؛ اما این گروه هم‌چنان به بازداشت خبرنگاران ادامه است. 

از سوی دیگر، محدودیت‌های طالبان مانند همه بخش‌های دیگر؛ بر رسانه‌ها نیز کارمندان زن رسانه‌ای را به‌گونه‌ی خاص مورد هدف قرار داده است. تعدادی از زنان خبرنگار اکنون با محدودیت‌های شدید در رسانه‌های کشور مصروف کار استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا