زنان؛ قربانیان اصلی زلزله‌های هرات  

آی‌نور سعیدپور

بخش زنان سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته است که در جریان زلزله‌های ماه اکتبر سال‌ گذشته‌ی میلادی در هرات، بیش‌ترین تلفات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بر اساس آمار این سازمان 58 درصد جان‌بختگان زلزله‌های هرات را زنان هستند.  

این نهاد سازمان ملل متحد با نشر گزارشی روند امدادرسانی را به زنان آسیب‌دیده از زلزله‌های هرات را منتشر کرده است.  

بر اساس آمار بخش زنان سازمان ملل متحد، از میان جان‌باختگان این رویداد، 58 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهد. هم‌چنان 60 درصد مجروحان نیز زنان هستند.  

این سازمان گفته است که 61 درصد مفقودشدگان زلزه‌های هرات نیز زنان هستند و 10 درصد خانواده‌های آسیب‌دیده در برخی از والسوالی‌ها، سرپرست آنان زنان اند.  

بخش زنان سازمان ملل متحد نوشته است که با توجه به آمار بلند آسیب‌دیدگان زنان در زلزله‌های هرات به آنان امدادرسانی کرده است.  

در این میان به 370 زن آسیب‌دیده از زلزله‌های هرات، بخش زنان سازمان ملل متحد تامین فردی و حمایت روانی اجتماعی گروهی را ارایه کرده است. هم‌چنان به 600 زن دیگر نیز مواد غیرخوراکی چون لباس، کفش، بسته‌های بهداشتی و پتو برای آنان توزیع شده است.  

بر اساس آمار برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد در زلزله‌های هرات، 68 هزار خانواده تحت سرپرستی زنان آُسیب دیده است. بخش زنان سازمان ملل متحد گفته است که به 500 سرپرست زن، کمکهای نقدی چند منظوره را ارایه کرده است.  

بر اساس آمار برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل، این زلزله باعث مرگ ۲۴۰۰ نفر شده است. بیش از ۱۰هزار خانه نابود شد و بیش از ۴۸ هزار خانه آسیب‌های شدید یا متوسط دیده است. 

گفتنی‌ست که زمین‌لرزه‌ی مرگ‌بار در ۱۵هم میزان سال گذشته‌ی خورشیدی هرات را تکان داد که صدها نفر در آن جان خود را از دست دادند و خانه‌ها دست‌کم در ۱۰ روستای ولایت هرات ویران شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا