وحیده امیری: زنان به‌خاطر خارج رفتن اعتراض نمی‌کنند

حدیث حبیب‌یار

وحیده امیری، فعال حقوق زنان و یکی از زنان معترض که سال گذشته برای مدتی از سوی استخبارات طالبان در کابل زندانی شده بود در واکنش به انتقاد‌های برخی از افراد، مبنی بر این‌که زنان معترض به‌هدف ساختن پرونده‌ی مهاجرت اعتراض می‌کنند، می‌گوید که این برچسب، یک جفای بزرگ در حق مبارزه‌های زنان معترض افغانستانی است.

وحیده امیری در یک نوار تصویری که از محل کار خود در آمریکا به رسانه‌ها فرستاده است، می‌گوید که پیامی دارد برای کسانی‌که فعالان حقوق زنان در افغانستان را متهم می‌کنند که برای به‌دست‌آوردن پناهندگی در کشورهای غربی در برابر گروه طالبان اعتراض می‌کنند.

خانم امیری گفت: “زنان معترض به‌خاطر رفتن به خارج از کشور اعتراض نکردند.”

وحیده امیری که پس از مواجه‌شدن با فشار از سوی طالبان به آمریکا مهاجرت کرد، در این ویدیو در حالی‌که مشغول کار نظافت در اتاقی است می‌گوید: “چرا کسی بخواهد به خاطر این‌همه آوارگی، دل‌تنگی و ذلیل‌‌‌شدن اعتراض کند؟”

او، بیان کرد: “زنان افغانستان به این شعور رسیده‌اند که عمل‌کردهای طالبان را که گروهی تاریک‌اندیش و زن‌ستیز هستند را به‌تصویر بکشند و نه بگویند. هم‌چنان به‌خاطر عدالت و برابری در مقابل این گروه بایستند”.‌

این فعال حقوق زنان در این ویدیو مواردی از سیاست‌های ضد زن طالبان را بر می‌شمارد و می‌گوید به این دلایل اعتراض می‌کرده است. ‌‌

گفتنی‌ست که پس از روی کار آمدن طالبان، زنان و دختران از اساسی‌ترین حقوق شان محروم شده‌اند. آنان برای مطالبه‌ی حقوق شان دست به اعتراض زدند که با موجی از دست‌گیری، شکنجه، زندان طالبان و فرار از کشور روبه‌رو شده‌اند.

طالبان در ابتدا اعتراض خیابانی، جنبش‌های اعتراضی زنان را با خشونت و میل تفنگ سرکوب کردند. زنان سپس اعتراض‌های را از طریق شبکه‌های اجتماعی و برگزاری تجمع‌های اعتراضی در مکان‌های سر بسته ادامه داند. این گروه شماری از زنان معترض را نیز پی‌گیری، بازداشت وزندانی کردند.

این در حالی‌ست که در بیش‌تر از دو سال گذشته برخی از زنان معترض پس از آزادی از زندان طالبان به‌خاطر ادامه‌ی مبارزات خود علیه گروه طالبان، توانسته اند که خود را به یکی از کشورهای خارجی برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا