نگرانی‌ها از محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران زن

آی‌نور سعیدپور

مجمع مدافعان حقوق بشر، در واکنش به وضع محدودیت‌ها بر رسانه‌ها گفته است که طالبان پس از به دست‌گرفتن قدرت، آزادی‌های مدنی و سیاسی شهروندان را محدود کرده و این وضعیت با گذشت هر روز بیش‌تر می‌شود. به گفته‌ی مدافعان حقوق بشر محدودیت‌های طالبان به‌گونه‌ی خاص زنان را هدف قرار داده است.

مجمع مدافعان حقوق بشر، با نشر اعلامیه‌ای نوشته است که طالبان محدودیت‌های بیش‌تری بر رسانه‌ها وضع کرده و شماری از رسانه‌ها را زیر عنوان “تخطی منافع ملی” مسدود کرده است. 

این نهاد هم‌چنان با اشاره به محدودیت‌های که بر فعالیت آزاد رسانه‌ها وضع شده‌، تاکید کرده این محدودیت‌ها به‌گونه‌ی خاص زنان را هدف قرار داده است. در این اعلامیه آمده است که طالبان، به برخی از رسانه‌ها دستور داده که تماس‌های تلفنی و صدای زنان را نشر نکند.

طالبان پیش از این در ولایت خوست به رسانه‌ها دستور داده بود که نباید به تماس تلفنی آنان جواب داده شود. هم‌چنان این گروه کار زنان در رسانه‌های ولایت هلمند را نیز ممنوع کرده‌اند.

مدافعان حقوق بشر هم‌چنان تاکید کرده که رفتار طالبان خلاف تمام ارزش‌ها، اصول و قانون‌های ملی و بین‌المللی است. آنان افزوده که وضع محدودیت بر رسانه‌ها باعث محرومیت شهروندان از اصول بنیادین می‌شود. 

مجمع مدافعان حقوق بشر از سازمان ملل، به‌ویژه شورای حقوق بشر، خواستار اقدامات عملی و فوری برای حمایت از آزادی بیان و حقوق روزنامه‌نگاران، به‌ویژه روزنامه‌نگاران زن شده است. 

آنان از کمیته‌ی حقوق بشر خواسته است که در ارزیابی‌های حقوقی و سیسی خود این وضعیت را در نظر گرفه و مکانیزم‌های جدی‌تری‌ را برای حفظ آزادی‌های مدنی شهروندان افغانستان در نظر بگیرند.

گفتنی‌ست که کارمندان زن رسانه‌ای با پوشش مورد نظر این گروه در رسانه‌های تصویری کار می‌کنند و گزارش‌گران زن نیز گزارش دادند که با مشکل‌های چون دشواری در دست‌رسی به اطلاعات به‌دلیل جنسیت‌شان روبه‌رو اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا