تعهد سازمان ملل برای برابر جنسیتی در افغانستان 

آی‌نور سعیدپور

درحالی‌که زنان و دختران در افغانستان، در نزدیک به سه سال گذشته از اساسی‌ترین حقوق شان محروم‌اند، سازمان ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۴، در تعهدشان نسبت به اصول حقوق بشر، برابر جنسیتی و تقویت زنان پایدار می‌ماند. 

سازمان ملل متحد، با نشر گزارشی، سال ۲۰۲۳ را برای مردم افغانستان پرچالش توصیف کرده است. این سازمان هم‌چنان از وضعیت اقتصادی و آمار بلند نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در سال جدید میلادی ابراز نگرانی کرده است. 

این سازمان گفته است که به حمایت از زنان و دختران به عنوان شرکای کلیدی در کارشان در افغانستان ادامه می‌دهد. 

در این گزارش آمده است که با استفاده از برنامه‌ی “توسط زنان، برای زنان” به زنان و دختران در افغانستان کمک می‌کند. به گفته‌ی سازمان ملل متحد آنان هم‌چنان برای دست‌رسی برابر به آموزش نیز ادامه می‌دهند.

به گفته‌ی این سازمان، کمک‌هایش به افغانستان در اجرای هدف‌های توسعه‌ی پایدار کمک می‌کند. سازمان ملل تصریح کرده که هدف از توسعه‌ی پایدار آنان، شامل سلامت و رفاه خوب، برابری جنسیتی و  فقرزادیی می‌باشد. 

بر اساس آمار سازمان ملل متحد در سال جدید میلادی تقریباً ۱۵.۸ میلیون نفر در افغانستان با سطح بحران و اضطراری ناتوانی در تأمین غذا مواجه خواهند شد. اکثریت جمعیت افغانستان قادر به تأمین نیازهای اساسی مانند بهداشت، غذا، معاش و مسکن نیستند.

در کنار آمار بلند نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه، برنامه‌ی جهانی غذا بارها هشدار داده است که زنان و کودکان بیش‌ترین آسیب را از بحران اقتصادی موجود در افغانستان متحمل می‌شوند.

زنان و دختران پس از حاکمیت طالبان با صدور بیش از ۵۰ فرمان خانه‌نشین شده‌اند. آنان حق کار، آموزش، تحرک و حتا انتخاب در پوشش شان را ندارند. از سوی دیگر ممنوعیت کار زنان در دفترهای سازمان ملل متحد و سایر موسسه‌های داخلی و بین‌المللی آنان را در روند دریافت کمک‌های بشردوستانه نیز متاثر کرده است. 

در بخش از این گزارش آمده است که زمین‌لرزه‌های هرات در سال گذشته‌ی میلادی و اخراج اجباری شهروندان افغانستان از کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان تأثیر مخرب شوک‌های تکراری را در این کشور نشان می‌دهد. 

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در جریان زلزله‌ی سال گذشته‌ی میلادی در هرات نیز زنان بیش‌تر آسیب دیده است. از سوی دیگر سازمان جهانی مهاجرت پیش‌تر اعلام کرد که از ۵۲۵ هزار مهاجر اخراج شده، ۸۰ درصد آنرا زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. سازمان‌های مختلف چون عفوبین‌ الملل از اخراج اجباری زنان و برگشت به‌جای که با نقض حقوق شان مواجه‌اند، ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این روند شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا