حذف “عمدی” زنان از اجتماع توسط طالبان

حدیث حبیب‌یار

در ادامه‌ی واکنش‌ها به بررسی کارنامه‌ی حقوق بشر در افغانستان از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اکنون مجله‌ی فوربس با نشر گزارشی می‌گوید که طالبان از زمان روی کار آمدن‌ دوباره‌ی شان در افغانستان، زنان و دختران را به بهانه‌ی امنیت از حق آموزش و کار منع کرده است.

مجله‌ی فوربس روز سه‌شنبه (۳۰ آپریل)، با نشر یک گزارش در وب‌سایت خود *نگاشته* که زنان و دختران افغانستانی، “عملاً” توسط طالبان از جامعه حذف شده‌اند.

در بخش این گزارش آمده است: “انبوه موارد نقض حقوق بشر در افغانستان، مستلزم واکنش فوری است. متأسفانه، در حالی که سازمان ملل در حال بررسی وضعیت افغانستان بود، مقام‌های عملی طالبان برای پاسخ‌گویی به این انتقاد‌ها حاضر نبودند. علیرغم این‌که طالبان می‌خواهند به‌عنوان مقامات قانونی شناخته شوند و در مجامع بین‌المللی جایگاهی داشته باشند”.

این مجله افزود که با وضع محدودیت‌های طالبان بالای زنان و دختران، مدافعان حقوق بشر زن افغانستانی و کارشناسان بین المللی همواره از جامعه‌ی جهانی خواستار به‌رسمیت شناختن رفتار با زنان و دختران در افغانستان به عنوان “آپارتاید جنسیتی” هستند.

فوربس نوشت: “موضوع آپارتاید جنسیتی در حالی که ظلم‌و‌ستم بر زنان و دختران از سوی طالبان در افغانستان روز‌به‌روز در حال افزایش است و حقوق شان عملاً وجود ندارد، داغ‌تر می‌شود و تا حدی مورد توجه قرار گرفته است؛ اما هنوز هم به‌عنوان یک جنایت بشری بین‌المللی به‌رسمیت شناخته نشده است”.

گفتنی‌ست که شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد، روز دوشنبه کارنامه‌ی حقوق‌‌ بشری افغانستان را در ۵ سال اخیر بررسی کرد. در این نشست نمایندگان امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای دیگر از وخامت وضعیت حقوق‌ بشر به‌ویژه حقوق‌زنان در حاکمیت طالبان انتقاد کردند.

این در حالی‌ست که اتحادیه‌ی فعالان حقوق بشر نیز روز گذشته در یک بیانیه‌ای در مورد نشست بررسی کارنامه‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان، گفته بود که وضعیت حقوق بشری جامعه‌ی ملل در “بدترین” شرایط قرار دارد و این شرایط “بد حقوق بشری” نسبت به هر کشور دیگر در افغانستان بیش‌تر جریان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا