از نگرانی جهان از تشدید نقض حقوق بشر تا ادعای طالبان بر تأمین حقوق زنان

لیدا بارز

هم‌زمان با نشر گزارش‌ها از تشدید نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان، خالد حنفی وزیر امر بالمعروف طالبان، ادعا کرده است که پس از بازگشت آنان به قدرت، حقوق زنان در کشور تأمین شده‌ است و امأ این مقام طالبان در مورد حق دست‌رسی دختران به آموزش سکوت اختیار کرده‌ و چیزی نگفته است.

حنفی، این سخنان را روز سه‌شنبه، ۱۱ ثور در مراسم فراغت دانش‌جویان پسر بدون حضور دختران از دانشگاه پولی‌تخنیک کابل، اظهار کرد. ‏او بار دیگر از حضور کشورهای غربی در افغانستان انتقاد کرد و گفت: «در دو دهه حضور کشورهای غربی، حقوق زنان تأمین نشده بود و تنها بر گسترش بی‌حجابی» منجر شده بود که پس از فرمان رهبری این گروه، حق میراث زنان تأمین شده است.

این مقام طالبان، در حالی مدعی حل پرونده‌های حق میراث ۵۰۰۰ زن، در جریان نزدیک به سه سال اخیر شده است که از حضور دختران به مکتب، چیزی نگفته است.

از سوی هم، وزیر امر بالعروف طالبان، امریکا را به نقض حقوق زنان متهم کرده و می‌گوید؛ ایالات متحده که اکنون حقوق زنان را مطرح می‌کند، در حالی که خود شاهد نقض آنان است.

مقام‌های طالبان در حالی مدعی تأمین حقوق زنان اند که در جریان نزدیک به سه سال اخیر، این گروه دختران را از آموزش، کار و گشت‌و‌گذار در اجتماع منع کرده‌اند.

با این حال در تازه‌ترین موارد، اتحادیه‌ی فعالان حقوق بشر در یک بیانیه‌ای در مورد نشست بررسی کارنامه‌ی حقوق بشر جهانی، گفت که وضعیت حقوق بشری جامعه‌ی ملل در “بدترین” شرایط قرار دارد و این شرایط “بد حقوق بشری” نسبت به هر کشور دیگر در افغانستان بیش‌تر جریان دارد. این اتحادیه‌ی بررسی کارنامه‌ی نقض حقوق بشر را مهم عنوان کرده و نگاشته که گروه طالبان، نقض حقوق بشر را در افغانستان تشدید کرده و به این عمل‌کرد‌‌های “ضد بشری” خود همواره ادامه می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا