گفت‌وگوی رینا امیری مقام‌های آلبانیایی، در مورد زنان افغانستانی

آی‌نور سعیدپور

رینا امیری، نماینده‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان با بجرام بگیج، رییس جمهور آلبانیا و ایگلی حسنی، وزیر خارجه‌ی این کشور دیدار و در مورد وضعیت زنان افغانستانی بحث و گفت‌وگو کرده‌ است.

نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا با نشر پیامی در برگه‌ی اکس از این دیدار خبر داده و آنرا «سازنده» عنوان کرده است. 

خانم امیری نوشته است که وی در این دیدار از «اقدام حیاتی» حکومت آلبانیا برای حمایت و پشیبانی مردم افغانستان، به‌ویژه زنان قدردانی کرده است. 

بجرام بگیج، رییس جمهور آلبانیا نیز گفته است که با رینا امیری، نشست «سازنده» در مورد حمایت از زنان و دختران افغانستانی داشته است. 

رییس جمهور آلبانیا با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که به تعهد آلبانیا به استقبال و حمایت از افغانستانی‌ها با عزت و احترام افتخار می‌کند.

بجرام بگیج، هم‌چنان گفته است که آنان منتظر فرصتی‌ برای افزایش مشارکت‌های‌شان در زمینه‌ی حقوق زنان افغانستانی است.

گفتنی‌ست که زنان و دختران در حاکمیت طالبان از تمامی حقوق اولیه و اساسی‌شان محروم‌اند. تاکنون تلاش‌های جهانی نیز در این زمینه‌ پاسخ‌گو نبوده است. طالبان اعتراض‌ها و دادخواهی زنان در مورد حقوق شان را تااکنون با خشونت سرکوب کرده است. آن‌ها هم‌چنان به هیچ یک از خواست‌های جامعه‌ی جهانی مبنی بر رعایت حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان و دختران پاسخ مثبت نداده است.  طالبان حقوق زنان را مساله‌ی داخلی عنوان کرده و در پاسخ به خواست جامعه‌ی جهانی از آنان خواسته‌اند که به مسایل داخلی افغانستان مداخله نکنند.

در حالی‌که رژیم طالبان به نقض گسترده‌ی حقوق بشری و نهادینه‌سازی سیستم آپارتاید جنسیتی متهم‌اند؛ اما خودشان مدعی اند که حقوق زنان و دختران را مطابق به شریعت اسلامی تاامین کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا