کمک‌های بشردوستانه؛ نیازمندی زنان افغانستانی 

آی‌نور سعیدپور

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گفته است که وضعیت اقتصادی، بشری و حقوق بشری برای زنان و دختران افغانستانی هنوز هم چالش‌ساز است. 

یوناما با نشر پیامی در برگه‌ی فیس‌بوک، با ابراز نگرانی از وضعیت زنان و دختران در افغانستان گفته است که آنان به حمایت و کمک‌های بیش‌تری نیاز دارند.  

یوناما هم‌چنان گفته است که 70 درصد تحت حمایت «طرح واکنش به پناهندگان افغانستانی»، را زنان و دختران تشکیل می‌‌دهد.  

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در حالی از آسیب‌پذیری زنان و دختران افغانستانی ابراز نگرانی می‌کند که همواره سازمان‌های امدادرسان از کم‌بود بودجه‌ی امدادی شان برای مردم افغانستان خبر داده است. پیش‌تر دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل گفته که تنها شش درصد از کل بودجه‌ی درخواستی آنان در سال جاری میلادی تامین شده است. 

گفتنی‌ست که محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران و برگشت صدها هزار مهاجر از پاکستان آسیب‌پذیری آنان را بیش‌تر کرده است.  

سازمان جهانی مهاجرت گفته است که از آغاز طرح اخراج اجباری مهاجران از نوامبر سال گذشته تاکنون 525 هزار نفر از پاکستان به  افغانستان برگشته است. بر اساس آمار این سازمان 80درصد برگشت کنندگان را زنان و دختران تشکیل می‌دهد.  

از سوی دیگر، پاکستان در 15هم اپریل روند اخراج دور دوم مهاجران افغانستانی مقیم آن کشور را آغاز کرد. هم‌زمان با آغاز این طرح نگرانی‌ها از برگشت صدها هزار زن به افغانستان و حاکمیت طالبان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا